woensdag 18 januari 2017

Extra kilo's, koolhydraten en een nieuwe periode #Update

Tijd voor weer eens een update over mijn lichaam, progressie en doelen met betrekking tot voeding en training. Helaas, door mijn scriptie (die eindelijk is ingeleverd) ben ik hier niet echt mee bezig geweest. Althans, mijn training en voeding ging natuurlijk gewoon door, maar het bloggen en dus schrijven over mijzelf kwam op een lager pitje. Tijd om weer even bij te kletsen. Er is onderhand best wat veranderd, dus misschien leuk en interessant voor jullie:)

Platform
Om bij het begin te beginnen.. eigenlijk zat ik al een hele tijd op dezelfde hoeveelheid calorieën. Een beetje mijn 'zomer' calorieën die iets lager zijn dan gemiddeld. Ik at iedere dag rond de 1400 calorieën met dezelfde verdeling macro's (niet vergeten ik ben 158cm). Het is bij de meeste ondertussen wel bekend dat als je een tijd lang dezelfde macro's aanhoudt, je op een gegeven moment geen verandering meer ziet, mits je hetzelfde blijft trainen/bewegen. Het lichaam past zich als een automatisch systeem aan. Je komt op een soort platform waardoor progressie moeilijk wordt, omdat er geen verandering of andere prikkel in het lichaam plaatsvindt. Dit was ook wat bij mij gebeurde. Ik was tevreden met mijn lichaam en had genoeg energie voor de training, dus waarom zou ik iets veranderen? Hierdoor at ik een lange tijd dezelfde hoeveelheid macronutriënten en bleef mijn lichaam en gewicht ook vrijwel hetzelfde. Even een sidenote: dit hoeft natuurlijk niks negatiefs te zijn.

Reverse diet
Met het oog op een nieuwe periode van stage, besloot ik op 1 december toch weer te beginnen met een reverse diet. Vorig jaar heb ik dit rond dezelfde periode ook gedaan. Dit om te voorkomen dat je steeds minder kan eten om hetzelfde resultaat te bereiken. Als je wilt weten hoe dit in zijn werk gaat, dan kun je mijn vorige artikelen onder het kopje 'lifestyle' lezen of even googlen. Kort gezegd; ik heb langzaamaan mijn koolhydraten verhoogd om aan het einde van de rit mijn metabolisme omhoog te krijgen en zo weinig mogelijk in vet aan te komen. Dit kwam natuurlijk perfect uit gezien kerst, oud & nieuw en mijn verjaardag. Snappen jullie het nog?

Verandering
Vanaf afgelopen december heb ik mijn koolhydraten elke week met 20 gram verhoogd. Ik zit nu op een hoeveelheid van 200 gram per dag in totaal. Hiervoor zat ik op 120 gram. De hoeveelheid vetten en eiwitten heb ik hetzelfde gehouden. Het resultaat na 6 weken is dat ik mij veel energieker (en vol, oeps) voel, trainingen super goed gaan en ik deze extra energie echt gebruik om spieren op te kunnen bouwen. Ik train dus ook met zwaardere gewichten. Een soort van korte 'clean bulk'. Dat is nu goed terug te zien in de spiegel en ook op de weegschaal. Ik ben inmiddels wat kilootjes zwaarder, heb minder definitie, maar ook de billen en spieren zijn natuurlijk gegroeid waardoor je logischerwijs zwaarder wordt. Het gewicht is iets waardoor ik mijzelf  niet laat afleiden. De weegschaal is slechts een cijfer en ik weet uit ervaring dat dit uiteindelijk alleen maar helpt om in aanloop naar de zomer weer extra verbetering te kunnen maken en natuurlijk om mijn lichaam ook zo te behouden. Het lichaam vindt het namelijk fijn af en toe wat extra voeding binnen te krijgen.

Nieuwe periode
Ik wil dit voor nu nog zeker een week aanhouden, maar aangezien ik volgende week start met mijn stage en daar hoogstwaarschijnlijk een nieuw voedingsschema krijg zal ik dus langzaam weer gaan afbouwen. Uitleg over de nieuwe stage en waarom daar een nieuw voedingsschema bij hoort, dat vertel ik jullie later. Mijn kleine clean bulk heeft voor nu het juiste resultaat wat mij hopelijk aankomende periode helpt om meer te kunnen eten en daarmee makkelijker strakker te kunnen worden. Ik hou jullie op de hoogte!

Liefs, Yvonne

Laat even weten of je dit weer leuk vond om te lezen, dan volgen er meer :)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten