donderdag 6 augustus 2020

Voedingsdagboek - September 2017

Daar ben ik weer een keer.. Ik weet dat dit één van jullie favorieten items op mijn blog is, dus tijd om daar weer even op in te spelen. Afgelopen half jaar tot juni heb ik vrijwel steeds rond dezelfde hoeveelheid kcal en macro's gezeten. Ik deed eigenlijk IIFYM met over het algemeen alleen de 'gezondere' en voedzame producten waarvan ik weet dat mijn lichaam hier goed op reageert.

Welke producten biologisch of niet?

Koop deze producten liefst áltijd biologisch:
  • Appels
  • Perziken
  • Nectarines
  • Aardbeien/ bosbessen
  • Druiven (én nooit pitloos, want GMO)
  • Bleekselderij
  • Spinazie
  • Paprika
  • Komkommer
  • Cherry tomaten
  • (Zoete) aardappelen
  • Boerenkool
Deze producten worden het minst bespoten:
  • Avocado
  • Ananas
  • Koolsoorten
  • Doperwten (diepvries)
  • Uien
  • Asperges
  • Mango
  • Kiwi
  • Aubergine
  • Grapefruit
  • Cantaloupe meloen
Waarom back en vanwaar weer deze energie..
De vraag en gelijk de vele reacties die ik kreeg op mijn afgelopen twee blogs. En eigenlijk wist ik al een hele tijd dit of mijn manier van bloggen minder was. Ik was mijn bewust van deze 'situatie' maar kon dit niet veranderen. Waarom? Dat wil ik graag voor de allereerste keer met jullie delen.

en nee, niet fysiek moe. Ik voelde mij fit, sterk en nog altijd iedere dag optimaal om te trainen etc.. Het duurde even voordat ik het zelf doorhad en dat is misschien ook mijn probleem. Ik hou niet van aanstellen, ik ben altijd druk, houd niet stilzitten, kan slecht ontspannen en eigenlijk had ik hierdoor niet door dat ik mentaal veranderde. Niet persé mijn gedachtes, maar wel merkte ik dat ik mezelf ergens slecht toe kon zetten. Zo ook het bloggen.

Altijd heb ik mijn doelen. Zo ben ik net afgestudeerd, maar als ik terugkijk heb ik daarnaast altijd doelen gehad die ik op mijn manier zo goed mogelijk moest.

Bloggen, een bijbaantje, school, online coaching, werken voor fitdutchies, mijn trainingen, altijd je eigen voeding bereiden, sociale gelegenheden enzovoorts.. Je kunt je misschien wel voorstellen dat dit nogal hectisch kan zijn. Tijdens mijn scriptie had ik één doel en dat was zo snel mogelijk de klus te klaren. Ik stelde mezelf korte termijn regels als je moet dit af hebben voordat je dit mag.. en zo heb ik overal zo mijn dingetjes mee. Het is wie ik ben. Ook voor de omgeving soms best lastig, maar wat ik hier vooral mee wil zeggen is dat die kleine doelen nog wel lukte, maar waar ik voorheen altijd verder keek hield het voor mij na een dag op. Had ik mijn lijstje gehad, dan was ook daar het einde en was hier nog weinig plek voor andere (onverwachtse) dingen.

Omdat ik hier niet graag aan toe geef, vond ik dit lastig, bleef ik bij mezelf, praatte ik hier niet over en ging ik maar door. Je ziet het al aankomen, ik begon mijn stage en eigenlijk was de puf nergens te bekennen. Was moe, had weinig concentratie, had veel last van stress, sliep slecht, kreeg last van hartkloppingen en zelfs een paniekaanval ontbrak niet. Dit was voor mij een teken, oké er moet iets anders. Maar wat? Ik wist het dondersgoed. Rust, meer ontspanning en mezelf minder regels opleggen. Yes, een control freak ben ik!

Iets van gemerkt? Ik denk bijna niemand. Ik kan namelijk heel goed dingen uitschakelen.

woensdag 5 augustus 2020

Mijn persoonlijke tips voor witte tanden

Mijn persoonlijke tips voor witte tanden. Het afgelopen half jaar kreeg ik via Instagram heel veel persoonlijke berichten en vragen over mijn tanden. De vraag was vooral hoe ik mijn tanden zo wit krijg en wat ik daar voor doe. Vandaag dus een hele andere blog, maar het leek mij dus wel leuk hier een keer op in te gaan aangezien ik dit zelf ook erg belangrijk vindt. Natuurlijk help ik ook jullie graag aan een mooi en stralend gebitje :)
van water drinken val je af
gewicht heffen maakt je bulky (te gespierd) --> geen testosteron
buikspieren kweken met buikspier oefeningen --> niet waar, je moet goed eten
abs are made in the kitchen je vetpercentage moet naar beneden

Een gezonde levensstijl is namelijk mogelijk op zoveel verschillende manieren. 
Iedereen heeft andere doelen, behoeftes, ideeën en ook persoonlijke trekjes die belangrijk zijn voor het bepalen van een 'bepaald type' gezonde levensstijl. 
Zo vind de ene persoon 3x in de week sporten gezond en de ander vind 5x in de week sporten heel normaal. 


Als je gezond eet, voldoende sport, genoeg slaapt, veel drinkt en niet teveel stress hebt, zeggen ze dat je gezond leeft. Maar natuurlijk is dit niet voor iedereen een antwoord. 
Jij kan dingen wel zo gezond vinden, maar zijn ze dat ook echt? Kritisch kijken naar jezelf en je eigen gewoontes is namelijk best moeilijk en confronterend. 

Daarnaast is het zo dat veranderingen vaak in kleine stapjes gaan. Iedereen begint ergens en het is dan ook belangrijk te realiseren dat ook iedereen niet in dezelfde fase van 'gezond' zijn zit. 
Ik kan wel zeggen je moet meer sporten, maar als ik niet precies weet hoe vaak je sport, wat je daar doet, wat de intensiteit is en waar jij je op wilt richten, dan kan ik hier ook geen antwoord op geven. 

Zoveel mensen vergelijken zich met anderen, waardoor ze zichzelf minder goed of gezond gaan voelen. Dat is helemaal niet goed. Gezond leven doe je voor jezelf en veranderingen kosten nou eenmaal tijd. Die tijd moet je elkaar gunnen, maar ook vooral jezelf. 
Iedereen doet dingen op zijn eigen tempo en manier en doet moet je respecteren. 





Je kunt natuurlijk eten volgens een bepaald eet schema. Dit is vaak voor de echte diehards. 
Niet eten waar je zin in hebt, maar eten aan de hand van je doelen en waar je lichaam om vraagt.
Erg gezond en doelgericht dus. Hierbij eet je veel dezelfde producten. Dit kan voor handig werken als je het lastig vind en weinig tijd hebt om zelf steeds te berekenen hoeveel je nog mag eten en wat precies (te denken aan koolhydraten, eiwitten en vetten). 

Maar er zijn meer natuurlijk manieren. Gezond eten hoeft echt niet alleen volgens een eet schema dat je iedere dag volgt. Je kunt namelijk ook heel gezond zijn met een minder strak en geregeld schema. Je eet dan bijvoorbeeld alleen aan de hand van bepaalde hoeveelheden/grammen en niet aan de hand van vaste producten. Als jij bijvoorbeeld hebt uitgerekend dat je 20 gram eiwitten mag, kun je dit in de vorm van kip, eieren of magere kwark nemen. Hierbij ben je dus wat vrijer in je keuze en kun je meer kiezen voor producten waar je trek in hebt. 






Activiteiten level
Doel
Wat te eten?
Rustdag
Vet verlies
Laag in calorieën + eiwit hoog + laag in koolhydraten
Rustdag
Spiergroei
Normale calorie inname + eiwitten (elke maaltijd) + koolhydraten
Training dag
Vet verlies
Laag in calorieën + hoog eiwit (voor en na de training)
Training dag
Spiergroei
Normale calorie inname + eiwit hoog + koolhydraten (voor en de training)

donderdag 2 juli 2020

tien clean

10 producten die je lichaam ‘clean’maken. 
Natuurlijk niet echt clean en deze producten maken je echt niet gelijk mooi en slank (wat veel mensen wel denken), maar deze producten hebben een positief effect op je lichaam en dragen bij aan een gezond en voedzaam eetpatroon. 

Je lichaam reinigen doe je niet door jezelf uit te hongeren. Dat is de allereerste belangrijke tip die ik geef. Uithongeren/vasten is niet de manier.
Je moet juist je lichaam met de juiste producten voeden. 
Hierdoor kan je lichaam doen wat die moet doen en blijft het gezond en fit.

Met deze producten verlaag je je cortisol  & adrenaline level in het lichaam. 
Cortisol en adrenaline kunnen allebei een slechte invloed hebben. Dit staat vaak in verband met stress. Stress is iets waardoor je lichaam anders kan gaan werken. 
Zo kan het er dus ook onder andere voor zorgen dat het gewichtsafname tegen houd en je lichaam niet meer werkt zoals dat zou moeten. 

Power producten die je zou moeten toevoegen aan je eetpatroon:
-detox thee/muntthee 
-hete pepers: is een natuurlijk product dat je kan helpen bij het verbranden van vet.
-citroen: een groot glas water met citroen om mee te beginnen als je wakker wordt. Drink dit voordat je gaat ontbijten. 
-water, water en nog eens water. De hele dag door is het belangrijk genoeg water te drinken. Vooral als je veel sport is minstens 3 liter helemaal niet raar. Hoe meer, hoe beter. (en ja, je moet heel vervelend de hele dag door naar de wc), maar je lichaam bestaat voor het grootste deel uit water....
-gember: van gember kun je thee maken. Haal de schil eraf en snijd de gember in kleine stukjes. Doe het in een groot glas kokend water en je hebt spicy thee. Ook kun je het in salades gebruiken als spicy touch. Let erop dat je de stukjes wel heel klein snijd.
-groene thee: is heel goed voor je huid en werkt ook ontgiftend
-kokosolie: maakt je bloed dunner en bevat gezonde verzadigde vetten. Vooral goed voor mensen met diabetes. Deze mensen hebben namelijk last van dikker/stroperiger bloed, wat de kans op hart & vaatziekten vergroot. 
-rauwe groente: bij elke maaltijd en elke dag. Rauwe groente bevatten voedende enzymen om je lichaam te reinigen. Natuurlijk bevatten ze ook heel veel vitamines, mineralen en anti-oxidanten. 
-lijnzaad: 1 eetlepel lijnzaad is een grote natuurlijke bron van vezels. Te gebruiken in yoghurt, kwark, shakes, groente smoothies en salades. Lijnzaad zorgt voor een minder vol gevoel. Het gaat een opgeblazen gevoel tegen en het is zeer goed voor je darmen. 


-Zelfproductie: Als laatste; maak al je eten zelf. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar komt het uit een pakje, zakje of bakje dan is het waarschijnlijk bewerkt met dingen die je liever niet in je lichaam wilt en die al helemaal niet je lichaam reinigen.