vrijdag 14 maart 2014

Uitkomst 3 dagen Natriumarm

Gister was de laatste dag van mijn natriumarme dieet. Ik heb drie dagen lang bijna zoutloos gegeten. Ik heb nergens zout overheen gedaan, alleen enkele producten bevatten al wat zout van zichzelf. Eigenlijk vond ik het helemaal niet zo lastig!

Normaal gebruik ik zout over mijn groente, vlees en vis. Dit doe ik, omdat ik geen saus gebruik en daarom een beetje zout best wel lekker is. Ik vond mijn kip zonder zout  best een beetje flauw smaken. Bij mijn vis vond ik het helemaal niet erg, want die was al een beetje zout van zichzelf. Ook had ik het zout vervangen voor citroensap. Ik vond het echt helemaal niet erg om mijn groentes zonder zout te eten. Je proeft alleen maar meer de pure smaak van het eten en dat vond ik zeker lekker smaken. Je raakt aan het eten gewend. De derde dag vond ik het helemaal niet meer anders smaken. Ik denk dat dat ook het probleem bij veel mensen is. Je bent gewend overal maar zout over te gooien, waardoor je helemaal niet zo goed weet of je dat zout eigenlijk wel nodig hebt voor de smaak. Sommige dingen moet je jezelf ook aanleren. Ik denk dat als je zout zou minderen, dat je hieraan gaat wennen en  dat je het helemaal niet meer mist. Ik ga zelf ook zeker geen zout meer over mijn groentes doen. Maar ik moet zeggen dat ik de volgende keer over mijn kip toch weer een beetje zout doe. Een beetje zout heb je ook nodig en is helemaal niet erg. Je hebt alleen al zo snel teveel.    

Ik heb zelf dus niet heel veel in mijn eetpatroon hoeven aanpassen, omdat ik al vrij zoutloos eet. Ik eet geen kant- en klaar maaltijden, voorverpakte groentes en diepvries producten, waardoor het voor mij een stuk makkelijker was. Ook eet ik geen brood, dus als lunch had ik geen grote verandering. Bij veel mensen zal dit wel anders zijn. Ik heb deze drie dagen veel verpakkingen gezien en heb me best verbaasd over sommige producten. Het zou leuk zijn als je ook eens op de verpakking zou kijken. Het is altijd goed om te weten wat je eet en misschien kun je ook eens proberen wat minder zout te eten. Strooi bijvoorbeeld pas zout over je eten nadat je het geproefd hebt. En laat iedereen in het gezin zout naar eigen smaak toevoegen. Zo kun je zelf bepalen hoeveel extra zout je wilt eten en of je het überhaupt wel nodig hebt.

Nogmaals in 80% van onze gebruikte producten zit zout. 
Dit zou veel lager moeten zijn. Zout vergroot de kans op ziektes. Je moet vooral uitkijken voor een hoge bloeddruk. Helaas speelt de voedingsindustrie hier een grote rol in. Het wordt vooral gebruikt om producten er mooier uit te laten zien, langer houdbaar te maken en voor een betere smaak. Helaas kunnen we hier niks aan doen. Probeer voorverpakte producten te mijden en koop vooral vers. Zo weet je dat je altijd goed zit. 

Ik vond het een leuke uitdaging om te proberen en ik heb zeker weer wat product kennis opgedaan. 
Hopelijk heb ik jullie er ook van kunnen overtuigen dat een beetje minder zout best wel mogelijk is!                     

Hiernaast zie je foto’s met de dingen die ik heb gegeten!
Mijn ontbijt, lunch en tussendoortjes waren volledig zoutloos. Helaas bevatte mijn avondmaaltijd een kleine hoeveelheid aan zout. Dit kwam door de gebruikte kip,  schelvis, vegetarische balletjes en augurk. Deze producten bevatten helaas van zichzelf al een klein beetje zout. 
Mijn lunch had ik voorbereid dus vandaar dat die iedere dag hetzelfde was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten