maandag 10 maart 2014

3 dagen natrium beperkt

Time for foodprep, want vanaf morgen ga ik 3 dagen lang natrium beperkt (zoutloos) eten.
Zout is een product dat niet heel goed in het daglicht staat. 
Het verhoogt de bloeddruk en de kans op hart- en vaatziekten. Veel mensen hebben last van een hoge bloeddruk en daarom wordt er vaak een natrium beperkt dieet voorgeschreven. Gemiddeld bevat ons voedsel 80% aan zout. Dit is veel te veel. Vooral het dagelijks gebruikte brood dat veel mensen consumeren bevat veel zout.

Een leuke uitdaging voor mij dus!
Alle voorverpakte producten bevatten al zout. En daarnaast heb je nog de producten die van zichzelf al zout bevatten. Denk hierbij aan vleesproducten, vis, kaas, kant- en- klaar maaltijden, soepen en sauzen.  
Ook mag ik natuurlijk nergens meer zout over strooien.

Gelukkig hoef ik niet heel veel aan te passen in mijn eetpatroon, omdat ik al redelijk zoutloos eet. Dit komt vooral omdat ik bijna alleen maar verse producten gebruik. Maar natuurlijk als ik ei, zalm, of kip eet doe ik hier een beetje zout over. Ook ben ik gek op mais dat redelijk veel zout bevat. Dat moet ik dus drie dagen schrappen.

Deze uitdaging is in opdracht van school. Als aankomend diëtist krijg je veel te maken met mensen die natrium arm moeten eten. Het is dan goed om te weten welke producten er allemaal zout bevatten. Ook ben je nu verplicht om op verpakkingen te kijken of om het op te zoeken. En natuurlijk is het ook goed om je te kunnen inleven hoe het is om natriumarm te eten. Ik vindt het leuk om te doen en ben benieuwd over welke producten ik mij ga verbazen. Achteraf zal ik schrijven hoe het me is bevallen. Het wordt dus vooral eten voorbereiden, zodat ik zeker weet dat producten geen zout bevatten.
Ik hou jullie op de hoogte door middel van foto’s! 
Hier alvast een voorproefje van mijn lunch de komende drie dagen!


Wish me luck!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten