woensdag 5 maart 2014

Bezoek aan de Yakult fabriek

Mmm lekker ontbijtje na een vroeg rondje hardlopen.
Ik was alweer vroeg mijn bed uit om te gaan hardlopen, want het is een drukke dag vandaag.
Vandaag ga ik met een aantal klasgenootjes van de opleiding voeding en diëtetiek op bezoek bij de yakult fabriek in Almere.

Iedereen kent Yakult denk ik wel. Yakult is een frisse zuiveldrank waaraan plantensterolen worden toegevoegd. Plantensterolen zijn cholesterolachtige stoffen die bijna niet door je lichaam kunnen worden opgenomen. Ze zorgen er wel voor dat cholesterol in de darmen minder wordt opgenomen. Dit komt door de levende bacteriën die de drank bevat. Yakult wordt dus verkocht als een cholesterol verlagend zuivel drankje wat dus zou bijdrage aan de gezondheid van de mens.

Wij als studenten hebben hier les in gekregen en het leuke is dat het nog helemaal niet bewezen is dat plantensterolen goed voor je zijn. Of yakult dus een gezond product is, kun je eigenlijk nog helemaal niet zeggen. Helaas wordt het wel zo verkocht en daarom ben ik benieuwd wat yakult zelf hierop te zeggen heeft. Veel mensen worden op dit moment voor het lapje gehouden en denken dat ze gezond bezig zijn wanneer zij yakult gebruiken, maar in feite betaal je veel te veel voor wat je krijgt en kun je veel beter je voeding gewoon aanpassen door het gebruik van verzadigd vet te verlagen. Nu hoef je niet gelijk te denken dat yakult onzin is, want yakult is natuurlijk ook weer niet slecht voor je. Maar helaas als je puur naar de functie van de drank kijkt kun niet concluderen dat door het gebruik van yakult je cholesterol waarde echt naar beneden gaat.


Ik ben dus erg benieuwd wat yakult hier van vind, en hoe het dus allemaal gemaakt wordt. Dit lijkt me super interessant om te zien. We krijgen informatie, uitleg over het productie proces en een rondleiding. Hoe het is geweest en wat de uitkomsten zijn laat ik jullie weten, dus hou het in de gaten!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten