woensdag 19 september 2018

Coaching Update - Mijn Training - September 2018

Coaching Update - Mijn Training - September 2018 Afgelopen week heb ik het met jullie gehad over voeding binnen mijn coaching traject. Klik even hier mocht je dit nog willen lezen.Vandaag heb ik het graag over het trainingsgedeelte, want ook daar is er zeker wat veranderd. Als je mij volgt op Instagram @fitfoodhealthyvonne heb je hierover vast al wat info voorbij zien komen, maar vandaag deel ik het graag mijn ervaring tot nu toe.
Ook na aanleiding van de trainingsclinic van afgelopen zondag waar ik samen met Yoni & Femke, van Femmevalerie coaching, het onderwerp krachttraining besprak. Een geslaagd event waarvan er zeker meer zullen volgen. De ontelbare informatie maakt het er namelijk niet makkelijker op. Door het delen van mijn ervaring en kennis hoop ik dat dit ook jullie inspireert eens kritisch te kijken naar hoe jouw training eruit ziet en op welke manier je dit zou kunnen verbeteren.

Mijn doel
Momenteel zit ik de 5de week van mijn persoonlijke programma. Net zoals met voeding bespreek ik iedere week met Sanne mijn progressie. Het hele trainingsschema is persoonlijk op mij afgestemd. Dit door middel van testsessies. Deze zogenoemde testsessies zijn erom gemaakt een zo goed mogelijk programma voor mijn niveau op te stellen. Een schema wat dus past bij mijn lichaam, niveau en doelen. Op dit moment zou ik graag nog wat naar beneden willen in vetpercentage, maar op een manier dat ik hierbij mijn spiermassa niet verlies. Een iets langzamere aanpak die naar mijn mening beter vol te houden is. Het is voor mij een levensstijl en niet een periode van dieet. Ik heb dit in het verleden wel eens anders gedaan, maar resultaat daarvan zal op langer termijn bijna altijd weer verdwijnen.

Wat deed ik voorheen anders?
In het begin vond ik het best wel even wennen om wat betreft training een andere aanpak te volgen. Normaal had ik geen vast schema, schreef ik niet precies mijn sets, reps en gewicht op (loggen van de training) en was ik ook niet bezig met progressieve overload (het streven om jezelf iedere training te verbeteren in het aantal herhalingen of een hoger gewicht). Natuurlijk daagde ik mijzelf wel uit, maar een feitelijke vooruitgang was niet echt te meten. Behalve dat ik in de spiegel keek en de weegschaal in de gaten hield. Ik doe al sinds mijn 17de aan krachttraining wat er voor heeft gezorgd dat mijn lichaam wel degelijk is veranderd, maar afgelopen tijd had ik zeker het gevoel een beetje stil te staan. Ik wilde hier iets aan veranderen, maar wist niet zo goed hoe.Het is namelijk best moeilijk om iets wat je al jaren doet en voorheen het juiste effect gaf, eens kritisch te bekijken en misschien wel te veranderen. Ik dacht er wel over na, maar echt acties ondernam ik niet.Training was en is voor mij ook pure routine. Een andere aanpak kan daarom best wat oncomfortabel aanvoelen. Ik sta zeker open voor nieuwe inzichten en ben daarom alleen maar erg benieuwd wat dit mij gaat brengen.

Mijn ervaring
Na een paar weken kan ik zeggen dat het al een stuk beter aanvoelt en ook dit weer langzaam een routine wordt. De oefeningen worden mij eigen, de opbouw, de trainingssplit etc. Eigenlijk gewoon een stukje mind dat even moet omschakelen. Daarnaast merk ik fysiek al een verschil. Ik word sterker, haal door het 'loggen' meer uit mijn training en ook de trainingssplit bevalt mij erg goed. Voorheen had ik een trainingssplit met per training één spiergroep. Nu doe ik upper- en lowerbody op één dag samen, wat mij de gelegenheid geeft een spiergroep vaker per week aan te pakken. Hoe meer gevorderd jij namelijk bent, hoe meer volume nodig is om progressie te kunnen maken. Daarnaast verloopt mijn herstel beter. Waarom en wat hier de gedachte achter is zal ik een volgende keer toelichten. Dit betekend overigens niet dat deze aanpak altijd beter is. Bedenk dat dit schema op mij gemaakt is en bij jou misschien een andere aanpak wel beter werkt. Puur afhankelijk van niveau, hoe vaak je traint en wat je doel is.

Loop jij ook een beetje vast? Kijk dan vooral zelf eens goed naar wat je anders zou kunnen doen. Misschien hou jij ook teveel vast aan 'oude' routines en moet je eigenlijk weer een beetje uitgedaagd worden. Dit kan overigens ook een hele goede boost zijn als motivatie om überhaupt te gaan. Een nieuwe uitdaging waarvoor je wilt werken is een hele goede tool jezelf goed te focussen!

You can do it, hoe oncomfortabel dat ook aan het begin kan zijn! :)




Liefs, Yvonne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten