maandag 6 maart 2017

Afzien of meevaller?

10 dagen afzien of viel het toch mee? Mijn 10 dagen ‘detox’ zitten er alweer even op.. In één van mijn vorige artikelen vertelde ik al wat ik van plan was. Mocht je dit nog niet gelezen hebben dan kun je dat hier doen. Ik heb tien dagen een speciaal trainings- en voedingsprogramma gevolgd.
Hierbij at ik vooral veel groentes, eiwitten in de vorm van ei, wit vis, avocado, zuur fruit en gebruikte ik speciale supplementen om het proces te ondersteunen. Normaal regel ik dit allemaal zelf, maar nu liet ik het dus over aan ‘het programma’.


Het doel
Het doel van deze 10 dagen is eigenlijk het lichaam meer insuline gevoelig te maken. Dit is namelijk van belang wanneer je graag vet wilt verbranden. Insuline zorgt ervoor dat suikers in het bloed voor energie naar de cellen worden gebracht. Om het even kort te houden, bij teveel suikers kunnen deze ook opgeslagen worden als vet. Hier zal ik in een volgende blog dieper op ingaan. In the end: hoe hoger de insuline gevoeligheid, hoe makkelijker jij koolhydraten verbrand en dat is natuurlijk wat de meesten van jullie, waaronder ik, willen bereiken.
Het proces
Eigenlijk is het mij heel goed afgegaan. Van te voren dacht ik honger te gaan hebben, maar dit veel alles mee. Dit komt voornamelijk door de vetten zoals ei en avocado die nog gegeten mogen worden en de groentes die door de vezels een verzadigd gevoel geven. Wel was mijn calorie inname veel lager als voorheen, maar hier heb ik weinig problemen mee gehad. Eigenlijk had ik alleen op dag 4 minder energie, was ik wat misselijk en voelde ik mij minder fit. Ook het sporten ging beter als gedacht. Juist doordat je niet al te vol zit kon ik lekker bewegen. Doordat de trainingen kort en intensief zijn is het goed te doen. Wel wordt de kracht in het lichaam steeds minder, omdat er steeds minder reserves (glycogeen in de spieren) is. Tijdens de training is het even knallen, maar daarna voel je jezelf wel echt voldaan.
Resultaat?
Van te voren had ik de foto’s gemaakt die hier te zien zijn. De foto’s zijn misschien niet al te duidelijk, maar verschil is er duidelijk wel. Vooral bij mijn rug is het strakker en ook ben ik 5 cm omtrek bij de buik kwijt. In kilo's ben ik niet veel kwijt, maar dit schijnt vaker voor te komen. Je ziet wel verschil in omtrek, maar minder in kilo's. Dit kan te maken hebben met je vetpercentage, vochthuishouding of spiermassa. Mijn huid is daarnaast ook verbeterd. Dit zou kunnen komen door het niet eten van zuivel en vlees of doordat ik bijna geen koolhydraten binnen kreeg. Daarnaast heb ik geen moment een opgeblazen gevoel gehad. Normaal heb ik daar wel last van. Vooral met sporten vond ik dit erg fijn. Ik ben daarom ook van plan mijn maaltijd voor de training voortaan klein te houden, waardoor ik dit hopelijk ook voorkom.  
Ik vond het erg leuk en interessant om te doen en daarnaast geven de resultaten weer nieuwe motivatie om lekker door te gaan. Ik laat jullie nog weten hoe mijn voeding er nu uitziet, aangezien ik langzaamaan weer iets van koolhydraten heb toegevoegd. Ik ben benieuwd hoe mijn lichaam nu verder zal reageren.

Mocht je nog vragen hebben dan kun je die altijd even in de comments achterlaten:)

Liefs, Yvonne

1 opmerking:

  1. Toch benieuwd hoeveel lager je calorie-anname in die periode was en welke speciale supplementen je hebt gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen