dinsdag 16 juni 2015

Stress, drukte en de sportschool






















De zomer is officieel al over een paar dagen..
Wat ging het toch weer snel hé?
Voor veel mensen vliegt de tijd.. vooral nu de vakantie voor studenten eraan komt en je de laatste loodjes op school moet afronden. Drukdrukdruk.
Juist nu heb je geen zin meer en vraagt school veel aandacht.
Moet je dan wel of niet blijven sporten?


School vraagt veel tijd en misschien wel stress.
Daarom kan juist die beweging extra belangrijk zijn. 
Ik persoonlijk vind het heerlijk om even anderhalf uur mijn hoofd leeg te maken en niet te hoeven denken aan alle dingen die ik nog moet doen.
Sporten is en geeft dan echt ontspanning. 
Daarom blijf ik dit in drukke tijden ook gewoon doen, maar voor velen anderen kan dit juist ook voor nog meer stress zorgen.

Veel mensen worden nerveus. De zomer komt eraan, je wilt er goed uit zien, maar toch lukt het niet om jezelf naar de sportschool te slepen. School vraagt teveel aandacht.
Op deze momenten is het belangrijk naar je lichaam te luisteren.
Word ik ontspannen als ik ga sporten of vind je sport ook niet leuk en brengt het extra stress met zich mee? Vraag jezelf dit af.

In het eerste geval zeg ik altijd gaan. Ontspanning is belangrijk en dit kan er net voor zorgen dat je juist daarna extra energie en aandacht hebt om te leren.
Ik heb namelijk dat als ik niet ga, ik me vaak niet kan concentreren, omdat ik met een training in mijn hoofd zit. Je bent bezig met een doel en laat je niet graag afleiden.
Klinkt misschien raar, maar ik kan dan beter eerst gaan sporten en me daarna weer focussen op school. Dit zorgt voor meer rust in mijn hoofd en daarom ook meer concentratie achteraf.

Brengt de gedachte van een uurtje sporten jou wel veel stress en spanning en eigenlijk weinig plezier, dan zou ik er zeker voor kiezen om gewoon thuis te blijven. Niks moet en als jij nog veel te doen hebt is school op dat moment belangrijker. Sporten moet namelijk voelen als ontspanning en niet als een extra stress factor. De één word nou eenmaal rustig van wat beweging en de ander staat in de sportschool met de gedachten in zijn boeken. Je vraagt jezelf alleen maar af wat je aan het doen bent en ondertussen is je training niet zo productief. Je had beter thuis kunnen blijven.
Kies hier dan ook gewoon voor. Die training komt later wel weer. Anderen dingen zijn op dat moment bij jou belangrijker.

Doe wat goed voelt en bekijk of dat uurtje sporten een positief effect zou kunnen hebben. 
Over het algemeen is het natuurlijk gezond om te sporten, niet alleen fysiek, maar zeker ook mentaal heeft het veel positieve gevolgen die stress kunnen verminderen.
Maar voelt dat ritje naar de sportschool bij jou voor extra spanning en druk, dan is dat keertje overslaan eigenlijk verstandiger. Een half uurtje wandelen kan ook heel ontspannend werken en kost misschien minder tijd.

Gaan of niet gaan? Geen van beide is goed of fout. Doe wat goed voelt voor je eigen lichaam en geest. Dan knallen we met z'n allen die laatste loodjes school er door en kunnen we daarna weer vrolijk en gezond de sportschool in. 
Stress willen we namelijk zo veel mogelijk voorkomen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten