maandag 30 april 2018

Zo kreeg ik de motivatie voor het hardlopen.. inclusief tips!

Zo kreeg ik de motivatie voor het hardlopen.. inclusief tips! Jullie weten ondertussen dat ik in samenwerking met Herbalife Nutrition en FitDutchies eind mei mee doe aan de Strong Viking Run. Ook ik zal daar zeker een beetje voor moeten trainen. Kracht is aanwezig, maar ook die conditie moet natuurlijk in topvorm zijn. Daarom ben ik sinds afgelopen maand begonnen met het upgraden van mijn cardio. Ik ben van plan voornamelijk ook meer HIIT sessies in te plannen om mijn hartslag omhoog te krijgen en conditie en kracht te combineren. Mocht je het leuk vinden dan kun je op mijn Instagram wat filmpjes bekijken.

Ook doe ik in de sportschool sinds kort een snelle sprint sessie van 10 minuten waarbij ik 30 seconden sprint en 15 seconden rust pak. Erg intensief, maar zeer effectief voor de conditie. Zo kun je in een hele korte tijd werken aan de conditie waarvan je merkt dat die elke keer verbeterd. Ik merkte na 2 weken al duidelijk verschil waarbij ik dit 3 keer in de week deed. Echte aanrader! Zeker als je snel even wilt zweten en weinig tijd hebt.

13km
Goed, allemaal leuk die info, maar die Strong Viking Run is 13km dus ook lange afstanden moeten er gaan komen. Nu weet ik uit ervaring van eerdere hardloopwedstrijden en runs zoals Mud masters dat dit soort evenementen zo verlopen dat je niet constant op tijd loopt. Je moet wachten bij obstakels, loopt met een groep en rent niet op snelheid waardoor het al een stuk beter te doen is. Wel is het natuurlijk niet alleen voor de run, maar ook voor mezelf alweer een uitdaging geworden het hardlopen weer op te pakken. 3/4 jaar geleden liep ik namelijk best nog wel eens een rondje hard en vond ik dit ook heerlijk. Hoofd op oneindig, rennen en gaan. Nu lukte het mij afgelopen jaar eigenlijk niet zo om mezelf hiertoe te zetten, al weet ik uit ervaring dat je het gewoon weer even moet doen.

Motivatie
En zo gezegd, zo gedaan. Mijn zus loopt vaker hard en dit leek mij een goed uitgangspunt mezelf te motiveren. Ik besloot met haar af te spreken en de eerste run sinds lange tijd met haar te doen. Stiekem een klein beetje bang dat mijn conditie mij in de steek liet, maar dit viel alles behalve mee. Een heerlijk ontspannen tempo, maar toch hard genoeg om een voldaan gevoel te creëren. We liepen in één keer gelijk 6km en het voelde weer helemaal als 'vroeger'. Blij dat ik was gegaan en gelijk gemotiveerd dit weer op te pakken om terug in mijn routine te krijgen. Ik vindt het namelijk super leuk om mee te doen aan verschillende runs en mijn tijd steeds te verbeteren. Ik ben erg competitief ingesteld dus dit geeft voor mij een goede drive om gemotiveerd te zijn. Gelukkig is dat gevoel weer helemaal terug :)

Wat kleine tips van mij om het hardlopen aangenamer te maken en de motivatie terug te vinden!

1. Zorg dat je de juiste muziek op hebt staan. Dit kan zo motiverend zijn en energie geven tijdens het rennen. Het kan je letterlijk door de run heen helpen aangezien het afleid van de gedachte dat je 'aan het rennen bent', de conditie niet meewerkt en je eigenlijk al moe bent.

2. Download een hardloopapp om jezelf opweg te helpen. Voor zowel beginner als wat gevorderden. Beginners kunnen zo conditie opbouwen en gevorderden kunnen hiermee tijd en informatie etc. bijhouden. Dit werkt motiverend. Tijdens de run voel je je ook nog eens niet alleen en krijg je de juiste instructies op ieder zijn niveau. Win-win!

3. Doe aan interval training. Lange afstand saai? Of vindt je eigenlijk 5km al lang? Interval training is dan de oplossing. Kost minder tijd, kleinere afstand, de hartslag gaat goed omhoog en dit werkt effectief om vet te kunnen verbranden. Erg goed om ook mee te beginnen om conditie en kilometers op te kunnen bouwen.

4. Verander van route. Het is logisch wanneer je steeds dezelfde route loopt dat dit gaandeweg minder aantrekkelijk wordt. Probeer eens een andere kant op te gaan en kijk om je heen. Zo maak je het leuker voor jezelf en kom je er misschien achter dat je stiekem nog wat extra kilometers heb meegepakt aangezien je de eigenlijk de weg nog niet wist ;p

5. Schrijf je net als ik in voor een hardloopwedstrijd of obstacle run. Zo heb je een doel om op te richten en wordt het trainen waarschijnlijk leuker. Werkt tevens erg goed voor je zelfvertrouwen als dit overwonnen hebt. Die energie en blijheid na een run is een geweldig gevoel dat naar mijn mening iedereen een keer moet ervaren. Je haalt toch net even die extra energie erbij om een snellere tijd of langere afstand te lopen. Daag jezelf uit! Helpt echt!

6. Zorg voor comfortabele kleren. Een outfit waarin jij je lekker voelt en waarin je lekker kunt bewegen kan zoveel verschil maken. Met name voor vrouwen. Goede schoenen is ook zeker een must als je van plan bent dit echt als routine te maken. Voorkomt blessures en maakt het hardlopen fijner.

Ga je ook starten? Zorg voor de juiste voeding vooraf zodat je geen klotsbuik krijgt, vervelende steek of een (te) vol gevoel, maar natuurlijk wel voldoende energie. Vraag eens een vriend of vriendin om mee te gaan en blijf doorzetten. Dan gaat het helemaal goedkomen! :)


Die Strong Viking Run gaan we knallen en hopelijk krijgen jullie op deze manier ook de smaak te pakken. Succes!

Liefs, Yvonne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten