vrijdag 6 april 2018

Weg met dat opgelazen gevoel

Weg met dat opgeblazen gevoel! Afgelopen week deelde ik mijn persoonlijke tip tegen een opgeblazen gevoel. Aan de reacties was al gauw te zien dat vrijwel heel veel (vooral meiden) hier last van hebben, dus tijd om hier wat aan te doen. Ik weet uit eigen ervaring hoe vervelend en soms zelfs pijnlijk dit kan zijn. Je voelt je ellendig, moe, totaal niet lekker in je vel en durft eigenlijk niks meer te eten terwijl dit wel gewoon moet kunnen. Wat doen we eraan?

Ga eerst na wat de oorzaak mogelijk kan zijn
Gelukkig zijn er zeker wat stappen om te ondernemen mocht dit probleem zich vaak voordoen. Daarmee wil ik als eerst aanstippen dat je goed moet kijken waar dat opgeblazen gevoel mogelijk vandaan kan komen. Heb je een idee of juist totaal niet? Bekijk of schrijf op wanneer het voorkomt. Wanneer en wat heb je precies gegeten en kijk of hier een link te vinden is. Ook belangrijk om met name te zien hoe vaak dit voorkomt. Is dit namelijk specifiek te lijden aan een bepaald product of productgroep dan kan het zijn dat dit dagelijks terugkomt. Het is dan verstandig die oorzaak eerst aan te pakken. Intoleranties, allergieën en gevoeligheid voor specifieke productgroepen komt namelijk steeds meer voor en om hierachter te komen is het mogelijk eerst verstandig dit te onderzoeken en te bespreken met een arts of diëtist/therapeut. Mocht je interesse hebben of vragen willen stellen aan mij, dan zou dit zeker mogelijk zijn via een (telefonisch) consult. Ik help je graag! Zelf heb ik in mijn opleiding als orthomoleculair therapeut hier veel kennis over opgedaan en dit wil ik graag met jullie delen. Daarnaast heb ik zelf veel ervaring met een opgeblazen gevoel mede door mijn lactose intolerantie en gevoeligheid voor gluten.

Wat te doen?
Onderstaande producten kunnen zeker helpen als een soort quick fix. Dus bijvoorbeeld na het eten van (te)veel voeding, de verkeerde producten (suikers, hoeveelheid vet, zuivel, gluten etc.) maar ook bij een slechte vertering en/of opname. Het kan al binnen 30 minuten verminderen. Natuurlijk geen wonderwindel dat het voor altijd zal doen verdwijnen, maar het helpt daadwerkelijk het gevoel te verminderen.

De producten die ik bespreek werken in op een gezond immuunsysteem, zijn anti-inflammatoir (dit wel zeggen dat het ontstekingen in het lichaam tegengaat), verbeteren de werking van enzymen, verhogen het metabolisme en als laatste een verbeterede insuline gevoeligheid. Dit alles ondersteund om het 'bloating' gevoel te voorkomen en/of te verminderen.

De top 6 ingrediënten voor het maken van deze shot:

Appelazijn:
Dit is een natuurlijk verteringsenzym dat helpt voedingstoffen af te breken waardoor vertering en functies in het lichaam beter verlopen. Voedingstoffen zitten letterlijk minder in de weg waardoor je buik minder zal uitstaan. Een betere vertering is ook een betere opname! De smaak zal je even aan moeten wennen, want het is heel sterk en zuur en daarom zeker niet erg lekker. Wel heel erg gezond en de smaak gaat vanzelf wennen. Even doorzetten dus! Tevens bevat het goede bacteriën voor de darmen en ondersteunt het afvoeren van vocht. Dit kan zeer effectief zijn als je veel vocht vasthoud. Appelazijn heeft nog velen andere positieve effecten op het lichaam dus zeker een aanrader om te gebruiken. Kies bij voorkeur de biologische variant zonder toevoegingen.

Zwarte peper of Cyanne-peper:
Dit is een natuurlijke manier om ontstekingen in het lichaam tegen te gaan. Spicy kruiden, waaronder ook chili, zijn in het algemeen hier goed voor. Daarnaast hebben ze invloed op het metabolisme dat een kick krijgt. Tevens zorgt de peper ervoor dat de werkzame stof in kurkuma, de curcumine, (ook te vinden is deze shot) beter wordt opgenomen. Ze versterken daarom elkaars werking.

Kurkuma: Daar hebben we hem al. Dit werkt zeer ontstekingsremmend en helpt zoals het woord al verraad ontstekingen, ontstaan door bijvoorbeeld 'verkeerd' voedsel, allergenen, exorfinen of E-nummers etc., te verminderen. Ontstekingen kunnen de darmwand aantasten waardoor jij last kunt krijgen van bepaalde voedingsmiddelen, goede darmbacteriën minder aanwezig zullen zijn en dus de functie van de darmwand, voedingstoffen opnemen, verminderd. Aantasting kan diep doordringen en ernstige klachten zoals immuunziektes, eczeem, acne etc. als gevolg hebben. Dit is vaak waardoor 'pijn' in de darmen ontstaat.

Citroen: citroen helpt als het ware het lichaam te reinigen. Niet op de manier waarmee men nog wel eens denkt kilo's gewicht te kunnen verliezen, want dit wordt online nog wel eens verkeerd gebruikt. Net als bij de appelazijn bevat citroen natuurlijk verteringsenzymen wat helpt voor een betere darmwerking. Tevens zorgt het voor een goede zuur-base balans in het lichaam. Veel voedingstoffen (eigenlijk bijna al het voedsel behalve groenten en fruit) zorgen ervoor dat het lichaam verzuurd. Dit wil je zoveel mogelijk voorkomen omdat hierdoor onder andere mogelijk ook weer die ontstekingen etc. in de darmwand kunnen ontstaan. Citroen helpt dus het lichaam te ontzuren. Hier zal ik later nog wel even dieper op ingaan aangezien je hier nog wel even over door kan schrijven.

Kaneel: Kaneel brengt op een natuurlijke manier de insuline levels in het lichaam weer in balans. Dit helpt het insuline hormoon te reguleren. Na een grote maaltijd of 'ongezond' voedsel kan dit namelijk nog wel eens in de war geschopt worden. Gezond voedsel overigens ook. Zeker wanneer je insuline gevoelig bent. Dit is te herkennen aan een constante behoefte aan eten (let er wel op dat dit ook te maken kan hebben met onvoldoende inname van energie). In de meeste gevallen komt dit veel voor bij mensen die opstaan met honger of juist na de avondmaaltijd enorm trek krijgen in zoete dingen terwijl men net heeft gegeten. Dit kunnen tekenen zijn van een insuline gevoeligheid. Wel is dit volledig om te draaien, dus dit ga ik ook volgende keer uitleggen.  

Dagelijks gebruik
Aangezien de ingrediënten afzonderlijk allerlei gezondheidsvoordelen hebben, kun je er natuurlijk ook voor kiezen deze überhaupt dagelijks of wekelijks vaker terug te laten komen in je eetpatroon. Hoeft dus niet altijd alles bij elkaar te wezen. Dit doe ik zelf vaak ook. Zo doe ik kaneel door mijn havermout en af en toe in mijn koffie. Gebruik ik standaard door mijn greens poeder iedere ochtend appelazijn en ook wanneer ik dus weet bijvoorbeeld een 'cheatmeal'/ongezondere meal te eten zoals bijvoorbeeld sushi. Kurkuma en peper gebruik ik eigenlijk dagelijks bij mijn avondmaaltijd en vaak bij mijn groenten en vis. En de citroen drink ik dagelijks door mijn thee en/of water. Zo zie je maar, op een makkelijke manier kun je ook afzonderlijk de producten binnen krijgen. Zorg dat je deze gewoon standaard in huis hebt en dagelijks minstens twee producten kiest om te gebruiken. Ik durf te garanderen dat een algemeen opblazen gevoel (buiten de intoleranties, allergieën etc.) na een tijd van gebruik zal verminderen.

Water water water
Nog een tip is om de gehele dag veel water te drinken. Een tekort aan vocht kan namelijk ook voor een opgeblazen gevoel zorgen. Veel mensen die gezond eten krijgen veel vezels binnen, maar vergeten nog wel eens dat hierbij ook flink wat extra vocht inname nodig is. Verhoog de inname van water en kijk eens wat er gebeurd. Ook als je bijvoorbeeld al minstens 2 liter drinkt kan dit alsnog te weinig zijn. Ik heb zelf (met een lengte van 158cm) de behoefte aan minstens 3 liter en bij voorkeur zelfs 4. Ik merk en voel werkelijk verschil als ik veel te weinig drink. Bij mij ontstaat ook dan dat opgeblazen gevoel. De aanbevolen hoeveelheid is dus heel specifiek. Sport jij veel dan zal de behoefte ook vergroten. Zo zijn meerdere factoren van belang. Probeer het uit en ik ben benieuwd hoe jij je voelt.

Succes! Hopelijk was dit leerzaam en helpt dit ook jou dit vervelende gevoel te beperken:) Helemaal voorkomen is moeilijk, maar beperken kan zeker!

Liefs, Yvonne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten