woensdag 25 mei 2016

Gedachtes en een druk leven






















Hoe ga jij om met een 'druk leven'?
Dit is een vraag die ik nogal eens krijg..
Yvon, hoe combineer jij het sporten met school? En hoe kun je nou iedere dag gezond eten? 
Nou, dat vraag ik mijzelf ook nog wel eens af.
Maar...Waar een wil is, is een weg.
Oke, nu denk je, wat heb ik daar aan. Maar dat is uiteindelijk wel het antwoord dat ik ga geven.
Er zijn namelijk best wat tools en trucs om dat drukke leven vol te houden. Niet geheel onverwacht: plannen! Planningen zorgen ervoor, dat bepaalde momenten van tijdgebrek en het maken van keuzes, makkelijker verlopen. En tuurlijk, ook ik heb momenten waarop ik soms wat last heb van bepaalde struggles (studie of toch de sportschool?), maar die heeft iedereen.

Het maken van keuzes
Het heeft allemaal te maken met het maken van keuzes en het stellen van prioriteiten. Ik hoor vaak dat mensen geen tijd hebben voor een ‘gezonde levensstijl’. Maar, gezond leven moet je zien als routine. Het is uiteindelijk voor jou (hoop ik) niet een fulltime baan waar je alle peilen op richt. Ik leidt dan wel het 'gezonde leventje', maar daarnaast heb ik ook al mijn andere verplichtingen. Ik studeer, heb een bijbaantje, train zes keer in de week, maak al mijn maaltijden zelf, heb mijn eigen blog, plus Fit Dutchies, maak content en ik ben online coach…en dan probeer ik ook nog eens tijd te maken voor sociale contacten. Yes, dit alles bij elkaar vergt aardig wat tijd.

Nu ben ik zelf altijd al iemand geweest die het druk had, mede omdat ik vroeger heel wat uur in de week turnde. Ik ben dus wel een beetje opgegroeid met een druk schema. Ook ben ik iemand die zich snel kan vervelen, dus eigenlijk vind ik het fijn om veel bezig te zijn. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten. Het geeft mij voldoening, ik doe de dingen die ik leuk vindt en ik haal graag het beste uit iedere dag naar boven. Dit wil heus niet zeggen dat ik nooit een avondje relax. Dat is juist iets waar ik meer naar wil streven. Maar hoe begin je?

Het stellen van doelen
Ten eerste moet je jezelf doelen stellen. Wat wil ik bereiken, hoe kom ik daar, wat ik heb hier voor over en hoeveel tijd zal mij dit ongeveer gaan kosten. Wanneer je doelen hebt vastgesteld en er zeker van bent hier volledig voor te gaan, zal duidelijk worden wat voor jou in het leven belangrijk is. Iets waar je motivatie voor hebt, zal veel makkelijker de aandacht trekken, dan iets dat je minder belangrijk vindt. Bedenk daarbij ook altijd dat sommige dingen nou eenmaal ook minder leuk zijn om te doen. Niemand vindt het écht leuk om bijvoorbeeld huiswerk te maken, maar probeer te denken aan wat het jou op langer termijn brengt. Door je huiswerk te maken zal je je diploma behalen, wat er later weer voor zorgt dat je hopelijk iets kunt doen wat goed bij je past of waar je plezier uit haalt. Zo ook met sporten.

Kortom, het draait allemaal om het maken van keuzes. Soms moet je gewoon iets eerder opstaan om bepaalde acties te kunnen uitvoeren. Of juist die gezellige borrel overslaan, om tijd te maken voor het sporten. Plan het in, denk erover na en leer gaande weg vanzelf. Als je iets wilt, moet je daar bepaalde dingen voor over hebben. Dingen doen, maar ook dingen laten. Zo simpel is dat. Plannen is iets dat je kan leren, maar uiteindelijk wordt het routine. Net als dat gezonde leven;)

Succes! Liefs, Yvonne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten