maandag 7 december 2015

Een etentje? Stress!

yvonne stress













Laatst kreeg ik de vraag hoe ik het met mijn macro’s doe als ik ‘s avonds weet dat ik een etentje of feestje heb. Dit vond ik een leuke vraag en ik denk ook dat velen van jullie dit moeilijk vinden. Het is namelijk ook lastig, zeker voor de fanatiekelingen onder ons.

Je weet namelijk dat macro’s tellen moeilijk wordt, het waarschijnlijk niet lijkt op je eigen bakje eten en dat ook de verleiding tot het eten van grotere porties om de hoek komt kijken. Altijd nee zeggen is natuurlijk geen optie. Naar mijn mening is het ook zeker heel belangrijk om dit soort dingen te blijven doen. Dit zijn momenten waarop je tijd vrij maakt voor je sociale contacten en familieleden. Eten gaat nou eenmaal nog altijd gepaard met gezelligheid en dat is iets wat je jezelf in deze levensstijl niet teveel mag ontnemen.
Tuurlijk mag je eigen keuzes maken, dat is ook wie we zijn en waar we uiteindelijk doelen mee bereiken. Maar hier en daar moet je soms gewoon doen wat de rest van Nederland ook doet: genieten van eten en de gezelligheid dat het met zich mee brengt!
Tips!
Om dit soort momenten van plezier wat minder stressvol te maken (ja, lieve mensen.. uiteten is voor sommige, inclusief mezelf, soms een stressmoment), zal ik vandaag vertellen hoe ik hier persoonlijk mee om ga. Wat ik net al zei: tegen alle uitjes nee zeggen gaat je waarschijnlijk niet lukken en met een beetje voorbereiding hoeft dat ook niet. Deze kleine tips zullen er al voor zorgen dat jij je een stuk minder schuldig hoeft te voelen achteraf.
Tip 1: Houd overdag rekening met je voeding
Ik zelf probeer overdag zoveel mogelijk alleen maar eiwitten te eten, en vooral weinig vet. Shakes, ei eiwitten, salades, eiwitrepen, magere kwark, wat rijstwafels plus veel groentes. Hier kun je eventueel een salade van maken, maar ook gewoon lekker snacken. Wortels, tomaat, komkommer, broccoli.. het is maar net wat jij lekker vindt. Op deze manier houd je jezelf vol, maar bespaar je heel wat calorieën die je ‘s avonds lekker kunt eten.
Tip 2: Drink over de gehele dag veel water
Dit is natuurlijk een algemeen bekend iets. Water drinken is goed voor een gezond en vitaal lichaam. Het zorgt ervoor dat afvalstoffen sneller worden uitgescheiden en daarnaast houd dit je maag ook een beetje vol. Vergeet hierbij natuurlijk niet bovengenoemde producten te eten. Daarnaast is restaurant eten vaak wat zouter, waardoor je de volgende dag wat meer vocht vasthoud. Door veel water te drinken kun je dit beperken.
Tip 3: Ga naar de sportschool of doe iets actiefs
Het is nou eenmaal zo: een lekkere zweetsessie zorgt voor een beter gevoel. Alsof je het eten meer hebt verdiend. Natuurlijk niet letterlijk. Je verbrandt niet opeens extra en van één avond kom je natuurlijk ook niet gelijk aan. Het is puur om je hoofd even lekker leeg te maken. Een simpele wandeling kan hier al voor zorgen. En een sportschool rondje support ik natuurlijk altijd;)
Tip 4: Bekijk van te voren de menukaart
Op deze manier weet je waar je aan toe bent. Je kunt alles al bekijken, een keuze maken en zo ben je in ieder geval bewust van wat je te wachten staat. Klinkt misschien een beetje zwaar, maar je maakt het voor jezelf op deze manier alleen maar makkelijker. Je kunt jezelf erop in stellen en zo kun je ook meer spelen met de macro’s die je overdag gebruikt. Zo kom je er misschien ook achter dat het helemaal niet zo slecht hoeft te zijn. Bestel bijvoorbeeld een salade zonder dressing, een stuk vlees zonder saus en groente ipv patat. Er zijn best wat mogelijkheden die het minder ‘stressvol’ maken.
Tip 5: Honger jezelf niet uit
Ik weet dat veel mensen dit doen. Overdag amper iets eten. Doe dit niet! Als je dit doet ben je gedoemd te mislukken. Eenmaal in de avond ben je zo uitgehongerd, dat je jezelf niet meer kan inhouden. Hierdoor zal je veel meer eten en andere productkeuzes maken, dan wanneer je gewoon overdag had gegeten. Je gaat jezelf overeten, waardoor je je slecht en misschien misselijk gaat voelen.
Daarbij is het natuurlijk belangrijk te onthouden dat je van één zo’n avond natuurlijk niet gelijk aankomt. Het wijkt misschien af van je eetpatroon, maar ben je de rest van de tijd super strikt, dan kan die pizza of super romige pasta het niet voor jou verpesten.
Geniet met mate, houd rekening met bepaalde keuzes en ga de volgende dag gewoon weer verder waar je gebleven was. Het blijft misschien lastig, ook ik vind het soms nog moeilijk, maar ik leer hier wel steeds beter mee omgaan. Ook ondervind je steeds beter wat je wel de moeite waard vind om te eten en wat niet.
Jezelf dus niet teveel beperken, doe wat goed voelt voor jou en laat je niet ompraten door de mensen om je heen. 
Zo heeft iedereen zijn eigen ding. 

1 opmerking:

  1. Being a make a difference connected with fact one’s body healthy posture could increase ones testosterone ranges by means of just as much as in just moments Raise Testosterone along with Iodine Pro Muscle Fit ID in can be a mineral of which is very important regarding appropriate thyroid function within your body It is usually very important with the creation.

    http://www.supplement4fitness.in/pro-muscle-fit.html

    BeantwoordenVerwijderen