zaterdag 7 november 2015

Mealprep like a boss













Totaal geen inspiratie of geen idee hoe je een mealprep aanpakt? Ik ga je vandaag helpen. Ik laat zien dat het voorbereiden van je maaltijden helemaal niet zo veel tijd hoeft te kosten. Dat het ook nog redelijk smaakvol kan zijn, en dat het daarnaast helemaal niet moeilijk is. Benieuwd geworden? 

Waarom bereid je maaltijden voor?
Voorbereiding is het halve werk, nietwaar? Veel mensen vinden het lastig om gezond te eten. Vaak is het excuus dat gezond eten meer tijd kost. Maar na deze blog heb je hopelijk gezien dat dit ook anders kan. Gezond eten kan ook heel gemakkelijk. Je moet alleen weten wat je nodig hebt. Voorbereiding zorgt ervoor dat je later tijd bespaard. En daarbij.. wanneer jij je boterham smeert, kost dit ook tijd. Het is alleen een kleine omschakeling en je verplaatst de voorbereiding naar 1 á 2 momenten in de week.
Tuurlijk kost voorbereiding tijd.
Dat ga ik niet ontkennen. Maar, de maaltijden die ik vandaag laat zien zijn gemaakt in maar liefst één uur. En dat voor welgeteld 12 bakjes voeding (op de foto zie je er 6, maar alles is keer 2). Valt hartstikke mee toch? Daarnaast weet je zeker dat het gezonde maaltijden zijn.
Je beslist zelf de hoeveelheid en je weet wat erin gaat. Hierdoor zal je ook minder snel naar andere (ongezonde) producten grijpen. Je hebt namelijk niet voor niks die bakjes klaargemaakt. Op het moment dat je honger hebt en wilt eten, ben je ready en hoef je nergens meer over na te denken.
Dan nu over op mijn 4 variaties. Ik probeer deze zelf per week een beetje te veranderen. Hopelijk inspireert dit jou het ook eens te proberen. Zijn deze maaltijden voor jou net iets té clean? Natuurlijk kun je meer kruiden of een sausje toevoegen. Ook kun je eindeloos variëren met groentes. Kies wat jij lekker vindt, wees creatief en vul het in op je eigen manier. Niet iedereen heeft namelijk dezelfde doelen en niet iedereen heeft een zelfde idee over wat gezond eten nou eigenlijk is. Hoe meer je het doet, hoe makkelijker dit wordt.
voedingsschema
Alle maaltijden kun je met elkaar per eet moment afwisselen en natuurlijk kun je variëren in de product combinaties. Het is maar net wat jij lekker vindt en waar jij van houdt. De macro’s zijn nagenoeg gelijk. Op al mijn maaltijden gebruik ik de verschillende kruiden van Flavor King. Deze kun je bestellen via de site. Vooral de sweet lemon- en bbq kruiden zijn mijn favoriet!
Hoe Bereid je dit? 
Verwarm de oven voor op 200 graden. Zet daarbij ook twee pannen met kokend water op het vuur. In de ene pan kook je de totale hoeveelheid rijst (dit duurt ongeveer 8/10 minuten) en in de andere kook je de broccoli gaar. Daarnaast een pan waarin je de bulgar volgens aanwijzing op de verpakking klaar maakt. Zodra de oven warm is, doe je de zoete aardappel met schil, voor 30 minuten erin.
Ondertussen snijd je de kip en bak je hem goudbruin in een pan. Nu kun je ongeveer de rijst en broccoli alweer afgieten. Houd de kip daarbij nog in de gaten. Gebruik nu de pan van de broccoli om de koolvis in te koken. Dit kun je bakken of koken. Zelf vind ik koken makkelijker. Duurt ongeveer 10 minuten. Bak daarnaast in een pan de wortelen, doperwten en asperges. Nadat ook deze met de zoete aardappelen klaar zijn, kun je alles verdelen over de bakjes. Zo is dus bijna alles op hetzelfde moment klaar en ben je nog geen klein uurtje verder. Hoe groter de hoeveelheid producten, hoe meer maaltijden je uiteindelijk hebt. Is maar net hoeveel ruimte jij in de koelkast of vriezer hebt.
Ik ben dol op deze manier en het heeft mijn leven zoveel makkelijker gemaakt. Tuurlijk moet je er even tijd in investeren, maar je krijgt er ook zoveel voor terug. Gezond eten is een levensstijl, maar op deze manier heel makkelijk vol te houden. Hoe stom het ook klinkt.. Gezond van binnen, is je goed voelen van buiten en dat straal je uit. Jij kan dit ook!
Succes!

2 opmerkingen: