donderdag 22 januari 2015

Trainen.. Hoe vaker, hoe beter?


















Rustdagen.. het blijft een puntje.
Voor mij ook. Persoonlijk is het nog steeds een leerpunt waaraan ik moet werken.
Het klinkt misschien gek, maar sporten vind ik leuk, ik doe het met plezier en het geeft me een fijn gevoel. Als ik niet ga, voelt het als een soort van leegte. Alsof ik die dag nog iets moet gaan doen. 

Ik moet dan ook echt rustdagen van tevoren inplannen. Als ik dit niet doe, weet ik dat ik er toch weer gewoon 7 dagen in de week sta. Ja, i'm crazy, maar ik weet dat veel fanatiekelingen onder ons daar ook last van hebben. Dat sporten geeft je zo'n lekker gevoel dat je niet meer kan stoppen.
Als je eenmaal de positieve vibe heb ervaren en je lichaam ziet veranderen, dan gaat dat maar moeilijk weg. Trainen zit namelijk in je systeem, het is een lifestyle. Een beetje hetzelfde als je tandenpoetsen. 

Mindset
Die rustdagen nemen is dus een beetje een psychisch dingetje. 
En dat is nou net het moeilijke eraan. 
Motivatie om te gaan hebben we wel, maar motivatie om te stoppen?
Dat een rustdag verkeerd aanvoelt, is alleen maar iets dat in je hoofd zit. 
Als je jezelf al zo vaak in het zweet werkt, is een rustdag juist goed!
Die motivatie die jij normaal hebt om te trainen, moet je nu gebruiken om thuis te blijven.
Gebruik die mindset..

Rust dagen. Minstens zo belangrijk als trainen
Soms heb je een rustdag nodig. Luisteren naar je lichaam is één van de belangrijkste dingen in een gezonde levensstijl. Natuurlijk is sporten en trainen hartstikke gezond, maar je kunt jezelf ook over trainen. Dat sporten doen we om bepaalde doelen te bereiken, om je lekker te voelen en om progressie te zien. Maar, als je teveel sport bereik je juist het tegenovergestelde effect. Met een zware training creëer je scheurtjes in je spieren, die zich na afloop weer moeten herstellen. Tijdens dit herstel worden je spieren groter en sterker. Dit kost tijd en die moet je je lichaam natuurlijk wel geven. Wanneer je dit niet doet zal je lichaam dus ook geen vooruitgang boeken.  

Dus, de volgende keer dat je na legday niet meer kan lopen. Gewoon even rust pakken.
Wil je echt bewegen, ga dan bijvoorbeeld even wandelen, fietsen of maak je kamer schoon. 
Zo weet je zeker dat spieren niet overbelast raken en dat het je gainzzzz niet in de weg staat!
Zou toch zonde zijn van al dat harde werk, niet waar?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten