zondag 31 augustus 2014

Waarom is het belangrijk om te stretchen?



Veel mensen slaan het over. Stretchen voor en/of na het sporten. 
Als ik in de sportschool ben, zie ik maar weinig mensen dit doen. Groepslessen doen het wel, alleen blijkbaar wordt er niet genoeg verteld (en weten veel mensen niet) waarom het toch belangrijk is hier aandacht aan te besteden. 
Stretchen heeft namelijk meerdere positieve effecten die zich uiten op je lichaam en op je training. 
Zeker ook als je gaat hardlopen of aan duurtraining doet.
Het zorgt er voor dat je training meer effect heeft en dat je het langer vol kan houden.
Het hoeft niet lang niet te duren. Al is het maar 5 minuten voor en 5 minuten na je training.
Ik moet toegeven dat ik zelf ook niet altijd stretch. Zeker voor mijn training valt hier nog wat te verbeteren. Als ik begin met trainen in de sportschool zorg ik wel altijd dat ik van te voren 10 minuten begin met cardio. Dit is voor mij als een soort warming-up. Zo kunnen je spieren toch even opwarmen. 

Na mijn training (sportschool of hardlopen) stretch ik vaak wel. Ik vind het belangrijk flexibel te blijven en je spieren goed te verzorgen. Zeker omdat ik 6 keer in de week sport. Ik voorkom graag blessures en ik wil mijn spieren in topconditie houden. Ik zou namelijk niet zonder kunnen, haha. Ook ben ik het gewend. Vroeger toen ik turnde stretchte wij ook veel en was dit een belangrijk onderdeel van de training. Dit werd voor en na de training gedaan. Je lichaam is daardoor tot zoveel meer in staat. Ook moesten wij natuurlijk soepel zijn. Het stretchen gaat mij dus nog steeds goed af, omdat ik nog altijd heel lenig ben. Ik vind het belangrijk om dit bij te houden, zodat ik mijn lenigheid behoud. Het voelt ook als een onderdeel van 'fit' zijn. Genoeg over mij, hier komen de redenen waarom jij ook moet gaan stretchen!


1. Het zorgt ervoor dat je bloed sneller naar je spieren stroomt. Je lichaam warmt hierdoor op. Daardoor voorkom je blessures. Ook kan zuurstof goed naar je spieren lopen waardoor je sterker bent en je het sporten langer volhoud.


2. Stretchen zorgt voor minder spierpijn na je training. De volgende dag zal je beter opstaan waardoor je je dus fitter voelt.  


3. Spieren blijven soepel, waardoor je lichaam dus meer flexibel/lenig wordt. Hierdoor ben je in staat bepaalde oefeningen beter uit te voeren. Wat dus weer zorgt voor een betere resultaten op weg naar een fit lichaam. 


4. Het is een moment van rust na je training. Je voelt aan hoe hard je gewerkt hebt en maakt je hoofd even leeg. Ook kun je even reflecteren op hoe de training ging en wat je zou willen veranderen. Het zet je gedachte ergens anders en zorgt dat je even niet aan dingen denkt die je stress kunnen bezorgen. 


5. Spieren worden strakker gemaakt en op scherp gesteld.  Dit houdt je jong. De effecten hiervan zullen ook op latere leeftijd positieve effecten op je lichaam leveren. 


6. Last but not least. Stretchen gaat cellulitis tegen. Misschien wel nummer 1 reden om te beginnen. Het zorgt voor een betere doorbloeding, waardoor de huid strakker wordt. Ongeveer hetzelfde effect als bij masseren. Dus heb je niemand die je kan masseren? Lets go stretching!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten