dinsdag 10 juli 2018

Mondverzorging, voeding & (witte) tanden! Is er een relatie?

Mondverzorging, voeding & (witte) tanden! Is er een relatie? - Vandaag even een iets andere post, maar eentje die misschien voor jou onverwacht ook met onze gezondheid te maken heeft. Tanden en mondverzorging. De gezondheid en het uiterlijk van de mond kan namelijk heel veel zeggen over de gezondheid van ons lichaam. Net als bij velen andere onderwerpen die ik bespreek staat ook dit met elkaar in verband. Leuk om dit dus ook even aan te stippen, want het resultaat is zeer interessant.

Verzorgde tanden zijn persoonlijk voor mij belangrijk

Voor iedereen die mij goed kent is het geen verassing dat ik dit deel. Ik ben zelf een heel klein beetje obsessed met tanden en daarom altijd op zoek naar het beste van het beste. Tanden is iets waar ik eigenlijk altijd heel erg op let. Ik hou van mooi verzorgde en witte tanden. Dat vindt ik belangrijk. Zo poets ik zelf vaak al drie keer per dag mijn tanden, gebruik ik tandenstokers, heb ik tandpasta zonder fluor (dit maakt ze werkelijk witter van kleur en is beter voor de darmen), heb ik mondwater en gebruikte ik weleens white strips om ze mooi wit te houden. Ik was dan ook zeker nieuwsgierig toen ik hierover werd benaderd.

Het gaat hier om twee verschillende producten die verkrijgbaar zijn. Een whitening kit voor thuis en een oil pulling setje. Voor diegene die het niet weten: oil pulling wordt steeds vaker gebruikt en is een natuurlijk manier om de mond te verzorgen. Zelf heb ik al vaker aan oil pulling met kokosolie gedaan. Het werkt perfect voor een goede gezondheid en adem van de mond. Ik was daarom zeker enthousiast om ook deze te testen.

Whitening kit

Zeg nou zelf, iedereen wilt toch een stralend witte glimlach. Vaak het eerste dat opvalt als iemand binnen komt lopen. Tegenwoordig is het ook steeds normaler om hier iets aan te doen. Zolang je er maar op let dat het wel goede spullen zijn en je tanden niet worden beschadigd. Ga dus eerst op onderzoek uit en koop niet het eerste de beste product wat je tegenkomt. De whitening kit met actieve kool is heel makkelijk te gebruiken. Alles staat omschreven op de verpakking en het is zo gepiept. Ik had na twee weken werkelijk een goed verschil (zie foto hierboven).

Tips
Het maakt overigens niet uit of je dit in de ochtend of in de avond doet, als het maar na het tandenpoetsen gebeurd. De eerste 4 uur mag je alleen water drinken, dus het is wel zo handig om dit in de avond te doen. Op deze manier kun je jezelf niet per ongeluk vergissen. Gebruik het voor maximaal 3 keer in de week. Op deze manier haal je het beste resultaat en wordt voorkomen dat de tanden gevoelig worden.

Oil Pulling
Een product waaraan je misschien even moet wennen, maar voor mij niks nieuws. De smaak is niet vies, maar de consistentie is even anders in je mond. Na een paar dagen ben je hier wel aan gewend. Er zit voor 14 dagen lang elke dag 1 verpakking in die je kunt gebruiken. Vergeleken met de pot kokosolie die ik voorheen gebruikte is dit wel echt super easy. De juiste hoeveelheid is al voorverpakt en je hoeft het alleen nog even eruit te knijpen in je mond. Makkelijk en geen olie verspreid over de badkamer haha. Vervolgens spoel je voor 5-20 minuten. Zelf heb ik het voor 10-15 minuten gedaan. Dit is eerst lang, maar als je ondertussen gewoon een YouTube video kijkt is het zo voorbij :) Je hoeft uiteraard ook niet de hele tien minuten mega hard te spoelen. Zorg gewoon dat het wat heen en weer door de mond gaat zodat de olie zijn werk kan doen. Nog even heel belangrijk, je mag de olie absoluut niet doorslikken. Hier zitten veel bacteriën uit de mond in die je niet graag in je darmen wilt hebben. Goed uitspugen en dus even naspoelen met water.

Wat doet oil pulling nu precies? De 4 belangrijkste punten.
1. Helpt bacteriën uit de mond verdwijnen
2. Zorgt voor natuurlijk witte tanden
3. Een betere en frisse adem (deze kokosolie bevat ook nog eens pepermunt)
4. Gaat tandplak tegen

Het zou absoluut mijn eerst keuze zijn wat betreft het witter krijgen van de tanden. Het is een natuurlijk product, niet schadelijk voor de tanden en ook nog eens super effectief. Het effect zal je verbazen.

Voeding
Hiernaast heeft voeding natuurlijk een grote invloed op de hoeveelheid bacteriën en adem van de mond. Zo heeft bijvoorbeeld een slechte vertering van voeding invloed op de geur van jou adem. Ook een teveel aan suikers en koolzuur tast het glazuur aan. Daarnaast de hoeveelheid van maaltijden of juist het te weinig eten kan negatieve invloed uitoefenen op de mondverzorging.
Eet daarom gezond, veel groenten, drink voldoende water, voorkom een overmaat aan koolhydraten (dit heeft invloed op de vertering in de mond aangezien het enzym amylase in de mond wordt afgegeven) en varieer zoveel mogelijk in producten. Dit zorgt voor verschillende bacteriën in zowel de mond als het lichaam wat tekorten, intoleranties en ziektes zal voorkomen.

Uiteraard is het goed altijd eerst te overleggen met een tandarts of mondhygiëniste. Zorg eerst dat de basis op orde is voordat je besluit nog verder te kijken :) 


Ben je geïnteresseerd geraakt? Via de site www.tandenbleken-thuis.nl kun je beide producten bestellen :)

Heb je vragen dan mag je deze natuurlijk altijd stellen!

Liefs, Yvonne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten