dinsdag 3 juli 2018

Kracht of cardio, waarmee kun je het beste de training starten?

Kracht of cardio, waarmee kun je het beste de training starten? Gister plaatste ik hierover een poll op Instagram en het leek mij leuk om eens te kijken hoe jullie dit doen. We weten ondertussen allemaal dat er niet één manier is om doelen om het gebied van het fysiek of gezondheid te bereiken. Zo blijft het bijvoorbeeld altijd belangrijk te kijken naar wat voor een aanpak bij jou het beste werkt en waar jij het meeste plezier uithaalt. Gebruik je een aanpak waar je altijd tegenop ziet en geen plezier of progressie uithaalt, dan zou ik het ook erg knap vinden als je dit op langer termijn volhoud en hier een levensstijl van kan maken.
Sporten of überhaupt dagelijkse beweging moet namelijk niet aanvoelen als iets dat moet, maar meer iets dat ervoor zorgt dat jij uiteindelijk gezonder en lekkerder in je vel gaat zitten. Op deze manier ontstaat de 'levensstijl' vanzelf. Natuurlijk praat ik hier veel over fitness, het is mijn 'sport' en ik vind het geweldig dat je hiermee het lichaam kan 'shapen', maar dit is zeker niet de enige manier. Al wil jij twee keer in de week fitnessen en aan krachttraining doen, maar vind jij het ook heerlijk om in het weekend op de tennisbaan te staan, dan moet je dat zeker lekker blijven doen!

Krachttraining en Cardio
Zo ook op het gebied van kracht en cardio. Ze hebben allebei hun positieve eigenschappen. Vandaag wil ik de vraag beantwoorden die ik vaker gesteld krijg; Wat is nu beter? Eerst een training beginnen met cardio of toch liever met kracht?

Mijn advies zou uitgaan naar eerst het krachttrainen en dan de cardio. Waarom? Tijdens het trainen van de spieren wil je hier zoveel mogelijk energie voor hebben. Het kan een groot verschil maken in hoeveel gewicht jij gebruikt, de spier geprikkeld wordt (uiteindelijk groei kan ontstaan), hoeveel reps je volhoud en ook de totale duur van de training. Zou je eerst je energie gebruiken voor een hardloopsessie dan heb je kans dat de krachtraining dus minder goed/sterk zal verlopen. En aangezien ik kan vertellen dat krachttraining (afhankelijk van wat je doel is) uiteindelijk meer effect zal geven, is het fijn dat je hierbij ook de meeste energie bezit. Voor de duidelijkheid, ik heb het hierbij niet over bijvoorbeeld 10 minuten even rustig fietsen of wandelen aan het begin van de training om op te warmen, want dat is prima. Het gaat hierbij om echt een intensieve cardio sessie van minimaal 15 minuten of bijvoorbeeld een interval training. Een cardio training waarbij je dus echt goed de hartslag omhoog brengt.

Een grote MAAR
Maar.... er zijn altijd tegenhangers in dit verhaal. Ben jij namelijk het typ dat de cardio na het krachttrainen altijd overslaat en het eigenlijk veel liever vooraf doet. Doe dit dan gewoon. Niks is namelijk persé beter. Als jij hierdoor wel je cardio doet, dan werkt dit voor jou gewoon fijner. Geen probleem. Misschien wanneer jij begint met cardio kom je wel meer in de flow. Of kan je door de cardio jezelf goed focussen en neem je de krachttraining door? In deze gevallen kan het alleen maar goed uitpakken.

Dit verhaal zegt overigens niks over het feit dat cardio een must is. Zeker niet! In sommige gevallen, bijvoorbeeld in de spieropbouwfase, kan het juist de progressie tegenwerken.

Uit de poll op Instagram kwam naar voren dat jullie bijna allemaal beginnen met cardio. De meesten, meer als 80% van de stemmen, beginnen de training met een lage intensiteit cardio om op te warmen. Prima, blijf dit vooral doen :)

Maak je niet te druk
Wat ik hierbij wil meegeven is dat jij in welk geval dan ook, in de praktijk zal moeten ervaren wat persoonlijk als 'beter' of 'fijner' aanvoelt. Doe wat aansluit bij jou behoeften en maak je niet druk over het feit dat zulke kleine details voor een grote (negatieve) impact zullen zorgen.


Liefs, Yvonne


Geen opmerkingen:

Een reactie posten