dinsdag 5 juni 2018

Voeding en update na de vakantie

Voeding en update na de vakantie - Van de week vertelde ik al in een post dat ik na mijn twee weken vakantie in Bali een kilootje was kwijtgeraakt. Waar velen mensen tijdens de vakantie aankomen, was dit ook voor  mij een hele fijne meevaller. Desondanks toch ook totaal niet onverwacht gezien het feit dat ik best heel netjes heb gegeten en hiervoor ook de gelegenheid had.
En dat terwijl ik ook nog eens ontzettend genoten heb van alles dat voorbij kwam. Ook bij mij is dat wel eens anders geweest. Zo ben ik wel eens in 10 dagen vakantie 4 kilo! aangekomen.. En ja, dat is zeker voor mijn lengte best wel wat.

Wat je moet bedenken is dat vaak de kilo's van vakantie ook te wijten zijn aan het vocht dat het lichaam vasthoudt. Het is vaak warmer weer, het vliegtuig zorgt voor extra vocht en natuurlijk het andere eten. Meer zout, misschien meer suiker en vaak ook nog een grotere hoeveelheid. Logisch dat dit op de weegschaal te zien is. En daarom extra belangrijk om hier naar mijn mening bewust van te zijn. Tuurlijk, vakantie is om te genieten, maar het laatste wat je wilt is dat al het harde werk vooraf opeens volledig verdwenen is. Natuurlijk niet letterlijk. Precies in 10 dagen 4 kilo in vet aankomen is namelijk vrijwel fysiologisch gezien onmogelijk. Maar wees ook realistisch, wil jij je vakantie goed doorkomen (zeker wanneer je thuis ook altijd al heel gezond/bewust bezig bent met productkeuze en portiegrootte) dan zal je op vakantie hier ook iets mee bezig moeten zijn.

Levensstijl
Nu zullen sommige dit als iets negatiefs zien. Ik zelf heb dat totaal niet. Ik geniet van gezond eten, het geeft mij energie, een goed gevoel en mijn lijf voelt veel beter aan. Dé reden waarom het voor mij een levensstijl is en geen dieet. Op deze manier houd je het vol. En zo zou iedereen het kunnen/moeten ervaren. Zeker als je de voordelen wat betreft het lijf er letterlijk van voelt. Op langer termijn wil je niet anders en voel je ook heel goed wat het met je doet wanneer je wel een keer gaat voor die pizza of die hele reep chocola. Geloof mij dat het mogelijk is om in de basis gezond te doen en daarnaast bewust te kiezen voor producten die misschien minder binnen dat 'gezonde patroon' vallen. Het is die balans waar iedereen het (zo cliché) over heeft. Klinkt fancy, maar het is wel waar. Heb jij die dag al twee ijsjes gegeten, ga dan niet voluit bij het buffet of diner in de avond. Gister die pizza gegeten, begin de volgende dag dan even met een wandeling. Het zijn kleine stapjes die helpen het leuk te houden.

Dit is hoe ik op vakantie een kilo kwijtraakte
Mijn eetpatroon op vakantie zag er als volgt uit: belangrijk om even te vermelden, vaak ging ik in de ochtend sporten op een lege maag. Niet met een bepaalde reden, wel om tijd te winnen. Hierna douchte ik snel en ging ik de deur uit voor een ontbijt. Hebben jullie zoiezo niet gemist op mijn instastories, maar dit was dus voor mij echt een standaard onderdeel van de dag. Als je net als ik zo'n foodie bent, dan kun je alleen al genieten van het ontbijt en al het eten wat Bali te bieden heeft. Zet mij de hele ochtend in zo'n tentje en I'm Happy! Eigenlijk koos ik bijna altijd een smoothiebowl met wat granola en daarnaast een Juice of eiwitshake. Heerlijk fris en ook echt wel heel erg vullend.

Uiteindelijk kwam het er vaak op neer dat wij maar twee echte maaltijden aten met ontbijt en diner. Rond 4/5 uur hadden wij wel nog een kleine snack zoals wat nootjes uit de supermarkt, een smoothie of we deelden bijvoorbeeld een lunchgerecht. Ook had ik eiwitrepen meegenomen. Altijd handig om toch nog wat extra eiwitjes binnen te krijgen. Drinken is natuurlijk heel belangrijk en dat heb ik ook veel gedaan. Vooral ook die heerlijk verse kokosnoten. Extra goed na het sporten én met de warmte. Kokoswater zorgt er namelijk voor dat je goed gehydrateerd blijft omdat het elektrolyten bevat.

Beweging
Ik denk vooral door het vele lopen dat mijn lichaam zelfs op vakantie wat strakker werd. Ik heb in 2 weken denk 3 keer niet gesport, dus mijn workouts gingen gewoon door en daarnaast liep ik super veel. Al gingen wij ergens heen namen we vaak expres geen taxi of scooter om gewoon lekker te wandelen. En met die hitte en heuvels is dat nog best een workout.

Loslaten
Daarnaast tel ik thuis altijd mijn macro's. Dit heb ik de hele vakantie losgelaten en gewoon op gevoel gegeten. Dat geeft best wat ontspanning en ook dat is natuurlijk belangrijk voor het lichaam. Ont-stressen en opladen. Zo komen ook de hormonen in het lijf weer in balans.

Uiteindelijk ben ik dus een kilo kwijtgeraakt en zag ik hier en daar de spiertjes wat beter. Tegenwoordig probeer ik eigenlijk zo min mogelijk te focussen op de weegschaal. Het was voor mij dus niet een heel belangrijk punt en ik zag in de spiegel al dat het gewicht niet kon verschillen. Het is dus zeker mogelijk om de vakantie goed door te komen ook al had ik eigenlijk niet heel duidelijk een beeld van mijn inname. Voelt goed om op deze manier te kunnen ontspannen. Het heeft mijn lijf zeker goed gedaan. ;)

Samengevat; wees actief, bewust van wat je eet, blijf goed drinken, ontspan en geniet! Dit zal helpen het lichaam 'in shape' te houden!

Liefs, Yvonne



Geen opmerkingen:

Een reactie posten