maandag 18 juni 2018

Een constante gedachte om ergens aan te moeten voldoen

Ervaar jij het gevoel overal aan te moeten voldoen? Werk-gerelateerd, persoonlijke ontwikkeling, sociaal, familie en de wereld in het algemeen? Dan is deze blog iets voor jou!
Vandaag de dag is men druk, zijn er talloze mensen met (chronische) slaapproblemen, depressies op 'jonge' leeftijd en ben je een uitzondering als je zonder stress het leven doorgaat. Dit omdat we misschien wel vergeleken met vroeger simpelweg meer gedaan willen hebben, productiever met onze tijd omgaan (mede door technische ontwikkeling), hier en daar extra actief en/of sportief zijn geworden en er met name sociaal vanuit onze omgeving meer van ons wordt verwacht. Dit alles omdat het platform waar ik dagelijks actief op ben zo populair is en wij elkaar 24/7 in de gaten houden.. Is dat gezond?

Perfectie bestaat?
Tenminste.. dat denken wij. Een goede baan, leuke vrienden, goed voor jezelf zorgen, sporten, een leuk gezin, vriendje of vriendinnetje.. overal moet kwalitatief tijd aan worden besteed waarna we dit ook nog eens in de meeste gevallen op onze beste manier met de wereld moeten delen via social media. Yes, ook ik ben hier schuldig aan. Het is nu eenmaal de tijd waarin wij leven, maar moeten we hier ook met z'n allen aan toegeven? Ik vraag het mij soms wel eens af. Waarom zoveel druk? Waarom hebben zoveel jongens en meiden van mijn leeftijd tegenwoordig een burn-out, psychische problemen, angststoornissen etc. Die drang om te presteren, 'leuk gevonden te worden' en uiteindelijk geaccepteerd te worden is toch eigenlijk één grote poppenkast. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar ik durf te zeggen dat het merendeel van de jongeren en jong volwassenen hier gevoelig voor is. Waar komt het vandaan dat men tegenwoordig denkt bepaalde dingen te moeten bereiken om op die manier te voldoen aan een 'volmaakt' persoon.

Wanneer is men of de omgeving tevreden?
Geloof mij, iedereen heeft zijn gebreken. Dat is menselijk. Dat mag. Net als gebreken heeft ook iedereen zijn kwaliteiten, dus waarom zou je moeten vlammen op elk gebied. Onmogelijk, maar een grote strijd als dit wel iets is dat je nastreeft. Ik kan uit eigen ervaring spreken dat dit je leven niet gemakkelijk maakt. Je rent een berg op waar geen einde aan komt, want wanneer het één is bereikt zit het volgende alweer in je hoofd. Zeker als je voor jezelf niet weet wanneer iets goed genoeg is. Ga maar eens bij jezelf na.. Kan jij goed vertellen wanneer je ultiem gelukkig zou zijn? Welk specifiek doel jou een trap naar boven brengt bij je vrienden? Wanneer andere mensen trots zouden zijn? Vaak ligt het antwoord al veel dichterbij als jij zult denken. Voor velen is dit maar lastig te benoemen als je niet tevreden kan zijn met wat er nu is of hoe de situatie er nu uitziet.

Laat staan het stilstaan bij successen. Begrijp mij niet verkeerd, er zijn veel mensen die dit wel goed kunnen, maar je hebt ook mensen die hier geen aandacht aan besteden. Een succes wordt dan vaak niet gevierd terwijl er vaak toch alles aan gedaan is dit te bereiken. Het kan namelijk altijd beter. De perfectionist of idealist zal dit zeker herkennen.

Persoonlijke reflectie
Probeer eens te achterhalen waarom jij voor jezelf beter moet zijn, meer moet presteren, de ander tevreden moet houden etc. Het kan op wat voor een vlak dan ook. Sta je daar weleens bij stil of ben je jezelf hiervan bewust. Dat is de eerste stap in de goede richting. De vraag is natuurlijk wil je dit veranderen? Staat dit je in de weg? Zou je gelukkiger zijn met meer of beter? Probeer eens te bekijken wat de motivatie is. Misschien hoef je helemaal niks te veranderen, of krijg je juist energie van hetgeen wat je doet. Dan zit je helemaal goed. Maar doe je dit voor jezelf of om een ander tevreden te houden? Klinkt misschien egoïstisch, maar je bent hier voor je eigen geluk. Niet dat je nooit iets voor een ander moet doen, maar jij weet diep in je hart heus wel wanneer je zelf ergens gelukkig van wordt, het teveel is of dat je dit doet om een ander tevreden te houden.

Laat los en creëer ruimte
Nog altijd kan ik dit zelf ook lastig vinden. Een soort stemmetje dat zegt, je kan meer, het moet beter, sneller, nu of nooit etc. Maar probeer bij elke beslissing of actie die je doet terug te gaan naar jezelf. Wil ik dit? Kan ik dit? Belemmerd dit mij mentaal of fysiek? Natuurlijk zijn er soms dingen die je moet doen om ervoor te zorgen dat jij komt waar je uiteindelijk wilt staan, of specifieke stappen die moeten gebeuren. Bijvoorbeeld een diploma om uiteindelijk een beroep te kunnen beoefenen. Het moet een balans zijn. Constante druk om te presteren als het jou niet gelukkig maakt is niet gezond en maakt je mentaal kapot. Hoe heftig het ook klinkt, maar dat ga je niet volhouden. Laat het los. Zoek uit waar jij als persoon happy van wordt en vindt een weg om sneller tevreden te zijn en te genieten van de weg er naartoe. Zo zal ook het resultaat meer voldoening geven en kun je meer in het hier en nu leven. Neem van mij aan dat dat het leven beetje bij beetje gemakkelijker maakt. Zelf probeer ik hier ook in te ontwikkelingen. Meditatie kan daar heel goed bij helpen. Ook duidelijke doelen stellen en dit opschrijven maakt het heel bewust en geeft ruimte. GORTcoaching heeft mij daar heel goed bij geholpen. Persoonlijke struggles erkennen is stap één naar verbetering. Probeer het uit, ik ben benieuwd of dit jou ook kan helpen.

Wie weet ervaar je een stukje herkenning :)

Niemand is perfect!

Wil je meer weten over GORTCoaching? Plan via deze link een afspraak bij een coach. Als je na het gratis oriëntatiegesprek start met coaching en aangeeft via fan@gortcoaching.nl dat je via mij, Yvonne, bent gekomen, ontvang je een cadeautje!


Liefs, Yvonne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten