dinsdag 26 augustus 2014

Waarom BCAA's?
















Vandaag gaan we het hebben over BCAA's! 
Ik zal in het kort uitleggen wat de werking hiervan is en waarom ik ze gebruik. 
Branched-Chain Amino Acid is de naam. 
Makkelijk gezegd bestaat het uit drie soorten aminozuren. Namelijk; Leucine, isoleucine en valine. 
Deze moeilijke namen zijn niet zo heel belangrijk, maar hun werking op het lichaam daar in tegen wel. 
Wanneer je veel traint breek je in je lichaam eiwitten af. Met name bij veel intensieve kracht- of duur sport. 
Dit is wat je als sporter niet wilt. Eiwitten zijn belangrijk voor het herstel van je lichaam en kunnen ook als energiebron werken. Wanneer je dit teveel kwijtraakt verlies je kracht en uithoudingsvermogen en kun je niet het optimale uit je lichaam halen. Daarom wil je als sporter de eiwitten in je lichaam zoveel mogelijk behouden. Je lichaam maakt BCAA niet zelf aan, alleen door voeding kan het lichaam BCAA aan de spieren leveren die dat nodig hebben. Dit is één van de grote redenen waarom BCAA's een belangrijk onderdeel kan zijn in het hebben van een fit lichaam. BCAA's zorgen voor opbouw, maar dus ook voor energie. 

Ik gebruik zelf iedere dag voor mijn training BCAA pillen. Ik train 6 keer in de week en daarom is het belangrijk dat mijn lichaam en met name mijn spieren goed herstellen. Sommige mensen zijn bang om veel pillen te slikken. Ze denken dan, als je pillen slikt dan heb je iets of dan slik je iets wat niet mag. Dit is natuurlijk helemaal niet zo. Pillen slikken kan een beetje ongebruikelijk aanvoelen, maar juist als je een gezond en fit lichaam wilt behouden is het belangrijk tekorten in je lichaam aan te vullen wanneer deze nodig zijn. BCAA is trouwens ook te verkrijgen in de vorm van een drankje, maar omdat ik ook al mijn pre-workout als drankje heb vindt ik dat voor mezelf onhandig. Pillen slik je gewoon makkelijk weg, maar ieder zijn eigen ding. Kies wat jij fijn vindt. 
Ik heb zelf erg goede effecten van het gebruik van BCAA's. Ik raad het mensen die veel en fanatiek sporten dan ook echt aan. Ik heb minder last van spierpijn (beter herstel) en dit zorgt ervoor dat ik na een zware training de volgende dag gewoon weer net zo hard kan trainen. Ook neemt je kracht toe, omdat spieren optimaal hun werk kunnen doen. Ik gebruik de pillen van het merk Optimum Nutrition. Deze zijn vrijwel overal verkrijgbaar en te bestellen via internet. Ik neem ze voor mijn training in, maar je kan er ook voor kiezen dit tijdens of vlak na de training te doen. Het kan allemaal. 
Hopelijk hebben jullie nu een idee van wat BCAA's inhouden. 
Heb je nog meer specifieke vragen? Stuur dan een mailtje naar teamfitfoodhealth@gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten