maandag 10 december 2018

Trainingsupdate en mijn gevoel - december 2018

Trainingsupdate en mijn gevoel - Afgelopen 3 maanden heb ik een vast schema gevolgd via Femmevalerie. Momenteel is dit traject ten einde en was het mijn intentie om dit precies zo aan te houden. Nu ben ik momenteel druk bezig met het BOOTYFIT programma en dit maakte ook mijzelf weer enthousiast om wat andere oefeningen voor de benen en billen te doen. Langzaamaan heb ik dus weer wat andere oefeningen opgepakt. Ik mix eigenlijk de vaste training van mijn schema met een aantal andere oefeningen, maar ik heb ook dagen dat ik precies het schema aanhoud.

Vast schema of toch liever vrij trainen?
Ik heb zeker een goed verschil tijdens deze drie maanden van vastigheid ervaren, zowel fysiek als mentaal. In het begin moest ik best wel even wennen aan een vast schema. Als je dit al jaren niet doet is het even schakelen. Wel gaf het mij een soort mentale rust. Je hoeft niet na te denken wat te doen en je geeft jezelf eigenlijk een beetje over aan het schema waarop je vertrouwt. Dit maakt het juist wat makkelijker. Toch merkte ik op bepaalde dagen ook een soort druk. Je 'moet' het schema volgen en omdat ik zelf iemand ben die dit precies volgt en iedere training er het beste uit wil halen, zijn er ook dagen dat dit minder goed gaat en het eigenlijk snel aanvoelt als een gefaalde training. Niet dat ik hier de hele dag mee zat, maar je begrijpt wat ik bedoel. Iedereen heeft mindere dagen. Je kan niet altijd en iedere training optimaal presteren ook al ga je er wel voor 200% voor. Het is afhankelijk van zoveel factoren waarop je niet altijd invloed kan uitoefenen. Daarnaast had ik in het begin best last van spierpijn waardoor je soms ook moeilijk aan een training begint en dit mentaal vooral 'ruimte' inneemt. Het gevoel rondom training was daarom in vergelijking met voorheen wel wat anders. Niet perse goed of slecht, maar een verschil merkte ik zeker.

Het vrij trainen geeft (logisch) meer vrijheid waardoor je kan doen waar je zin in hebt, maar hierdoor ben je vaak wel sneller geneigd om bepaalde oefeningen over te slaan. Laten dit nu vaak ook de oefeningen zijn die voor een verschil gaan zorgen in prestatie, juist omdat deze oefeningen zwaar aanvoelen of minder goed gaan. Die uitdaging heb je af en toe nodig om jezelf te kunnen ontwikkelen.

Fysieke progressie
Qua fysiek heb ik afgelopen maanden zeker gemerkt sterker te zijn geworden. Ik heb meer spiermassa opgebouwd en trainen doe ik nu echt een stapje zwaarder. Iets waar ik heel tevreden over ben. Ik ben iedere training bezig geweest met progressieve overload, dus dat is eigenlijk ook precies wat je hoopt te verwachten. Dit ga ik ook zeker blijven doen. Ik merkte vooral nu ik weer wat andere oefeningen deed, dat deze mij veel te makkelijk afgingen met het gewicht wat ik voorheen deed. Goede eye opener voor mij dat ik qua training toch iets vastliep en meer de uitdaging op moet zoeken. Daar ga ik komende tijd lekker mee verder.

Wat is beter?
Mijn grootste verschil is dus het loggen waardoor ik precies mijn progressie kan bijhouden en sterker wordt. Nu vind ik persoonlijk dat dit niet altijd nodig is als je er wel elke training uithaalt wat erin zit. Al zorgt het noteren er toch voor dat je jezelf meer kan pushen en duidelijk weet waar je staat. Ik denk dat het goed is voor jezelf te bepalen wat je doel daarin is. Wil jij als beginner fitter worden en werken aan je gezondheid, dan is dit naar mijn mening geen must. Voor een gevorderde trainer kan dit zeker een tool zijn je training naar een next level te tillen.

Mijn doel
Persoonlijk wil ik mezelf altijd verbeteren. Mijn doel is momenteel vooral om meer focus te leggen op het 'lekker in je vel zitten', fit zijn, doen wat je leuk vindt, plezier uit je training halen en het niet laten voelen als een 'moetje'. Dan komt progressie vaak vanzelf. Keiharde abs waarvoor ik letterlijk mijn hele leven moet indelen is niet waar ik op dit moment naar streef. Ik wil lekker nog een avondje op pad kunnen, uiteten gaan, en nee kunnen zeggen tegen een workout als mijn lichaam daar geen behoefte aan heeft. Ik heb mezelf lang deze keuzes wel opgelegd en voor mij persoonlijk leverde dit ook stress op waardoor ik alsnog het resultaat niet behaalde waar ik naar streefde. Dat is zonde! Een betere balans mentaal is daarom veel belangrijker en daarnaast is het vooral key om mijn gezondheid te optimaliseren.

Op welk punt van fit/gezond zijn sta jij?
Gezondheid en fit zijn is een weg. Iedereen beloopt die op zijn eigen manier en tempo. Focus op jezelf wat betreft jouw doelen. Wat wil jij nu echt en staat dit in lijn met de acties die daarbij horen.

Voor mij nu belangrijk gewoon lekker mijn ding te doen, te luisteren naar mijn lichaam en daarnaast mezelf te blijven uitdagen. Dat vind ik belangrijk! Als ik daarom een extra keer mijn training oversla of er niet helemaal lekker in zit tijdens de workout, dan ga ik mezelf daarover geen schuldgevoel aanpraten. Er hangt niks vanaf. Mentaal heb ik daarin al enorme stappen gemaakt. Ik weet in ieder geval ook heel duidelijk dat dit wel de levensstijl is die mij gelukkig maakt en ervoor zorgt dat ik lekker in mijn vel zit.


Train wat werkt voor jou en waar jij op dit moment naartoe wilt werken. Dat is de juiste manier in mijn ogen!

Keep going en maak er iets moois van deze laatste maand van 2018!


Liefs, Yvonne

P.s. er zijn nog plekken vrij voor het 10 weekse BOOTYFIT programma wat op 1 januari 2019 start! Voor meer info, klik even hier!


Meer inspiratie rondom training @bootyfityvonne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten