dinsdag 17 juli 2018

Week 3 Intermittent Fasting - Wat houd het in & mijn ervaring

Week 3 Intermittent Fasting - Alweer twee weken geleden plaatste ik een post over Intermittent Fasting op mijn Instagram. Hierin vertelde ik al 10 dagen deze manier van eten te volgen en vroeg jullie vragen te stellen omtrent dit onderwerp. Dat is gelukt en daarnaast wil ik graag verdere informatie toelichten. Als allereerst starten we natuurlijk met wat Intermittent Fasting precies inhoud.

Wat is 'IF'?
Even in het kort; Intermittent Fasting wil eigenlijk zeggen dat je binnen een bepaalde tijd (eating window) de hoeveelheid calorieën en/of macro's nuttigt die je normaal gesproken over de gehele dag zou verspreiden. Dit kan op verschillende manier. Zo kun je bijvoorbeeld voor een 'eating window' van 8 uur gaan, van 6 of zelfs van 4 uur. De keuze hierin maakt eigenlijk niet uit, al moet je doen wat voor jou het beste aanvoelt. Bedenk wel dat het niet de bedoeling is dat je minder gaat eten, dus het moet je wel lukken om grotere porties binnen die tijd te nuttigen. In 8 uur zal dit uiteraard makkelijker gaan als in 4 uur. Om deze reden wordt er vaak door vrouwen een 8 uur durende 'eetperiode' aangehouden en door mannen eerder wat minder. Puur omdat vrouwen wat sneller vol zitten en een kleiner lichaam hebben om dit te verwerken. Tevens blijkt uit een aantal onderzoeken dat een langere 'eating window' beter zou zijn voor vrouwen gezien bepaalde hormonen. Daarover later meer..

Verschillende effecten van IF?
  • meer focus en/of energie (bloedsuikerspiegel is stabieler, hierdoor minder 'dipjes' en gedachtes omtrent voeding)
  • verbeterd insuline gevoeligheid (suikers kunnen efficiënter uit je bloed worden opgenomen)
  • aanmaak van groeihormoon (bevorderd spiergroei en kan helpen bij de vetverbranding)
  • verbeterde vertering van voedsel (het lichaam heeft tijdens het vasten langer de tijd volledig te herstellen en minder eetmomenten aangezien je hoogstwaarschijnlijk geen 6 maaltijden in 8 uur of zelfs minder nuttigt)
Negatieve gevolgen IF?
Wel wordt er in verschillende onderzoeken ook aandacht gegeven aan een 'negatieve kant'. En natuurlijk neem ik deze ook voor jullie mee. Gezegd wordt dat Intermittent Fasting mogelijk bij vrouwen (dus niet bij mannen) een negatieve invloed zou kunnen hebben op hormonen en de vruchtbaarheidscycles. Dit zijn wel uitzonderingen, maar je moet er altijd op alert blijven. Mocht dit voorkomen zou ik het even met je huisarts overleggen en is IF misschien minder goed voor je weggelegd.

Mijn ervaring
Ik ben nu ongeveer 3 weken bezig en mij bevalt het erg goed. Als je mij langer volgt weet je dat ik altijd problemen heb met mijn vertering en IF zorgt ervoor dat alleen in de periode van eten mijn buik aan het werk wordt gezet. Het heeft dus 16 uur om te herstellen en ik merk dat dit rust geeft en een minder opgeblazen gevoel. Zelf heb ik nog niet echt gewichtsverlies ervaren, maar wie weet dat dit nog komt op langer termijn. Dat was ook niet mijn doel, maar ik wil het wel meegeven aangezien veel mensen dit starten omdat ze denken hiermee meer vet te verliezen. Dit kan inderdaad het geval zijn, omdat je meer glycogeen verbruikt en dus meer vet reserves gaat aanspreken, maar ik heb hier dus nog niks van gemerkt. Zal misschien ook uitmaken hoe je eetpatroon er voorheen uit zag.

Wat ik daarnaast super positief vind is dat ik veel minder behoefte heb aan voeding. Normaal kan ik best wel uitkijken naar mijn volgende maaltijd, maar doordat je bloedsuiker nu gedurende de dag minder vaak piekt werkt dit voor mij veel beter. Ik merk dat mijn lichaam  minder gevoelig is, rustiger aanvoelt en dat is bij mij positief voor zowel het lichaam en geest. Minder dipjes en geen gedachtes over eten. Daardoor heb ik ook echt meer focus ervaren. Ik kan in de ochtend goed doorwerken en krijg voor mijn gevoel meer gedaan in dezelfde tijd.

Sport jij zonder te eten?
Veel van jullie vroegen zich af of het mij lukte om zonder eten te sporten. Voorheen dacht ik dat dit het moeilijkst werd aangezien ik altijd in de ochtend sport en ook die behoefte aan voeding heb. Voorheen werd ik vaak misselijk als ik (te) laat at. Ik moet zeggen dat dit mij zo erg meeviel. Na vier dagen een beetje honger heb ik geen last meer gehad. Tijdens het sporten ben je daar namelijk helemaal niet mee bezig. Ik merkte juist meer energie, omdat het lichaam niet bezig is met het verteren van de maaltijd, maar echt de energie voor het sporten gebruikt. Ik ben benieuwd of dit ook op langer termijn goed blijft bevallen.

Luister naar het lichaam
Wel neem ik het niet al te nou met de tijd en ben ik altijd erg van naar je lichaam luisteren. Ik eet zelf van 12:00 tot 20:00, maar wanneer ik dus echt wakker wordt met honger of eerder behoefte hebt aan eten omdat mijn lichaam die energie vraagt dan luister ik hier ook naar. Daarnaast heb je natuurlijk wel eens dingen buiten de deur of etentjes waardoor het ook wat lastiger wordt, dan ga ik daar zelf geen probleem van maken. Ik wil mezelf geen restricties geven, maar wie weet is dit voor jou geen probleem. Zo had ik afgelopen weekend een festival waarbij ik er juist voor koos in de ochtend gewoon te eten zodat ik daar niet de hele dag hoefde te leven op de wat 'minder voedzame keuzes'. In mijn ogen is op zo'n moment dit juist beter voor mijn lichaam.

Niet vergeten!
Als laatste moet je onthouden dat iedereen het anders zal ervaren. Geen lichaam is namelijk hetzelfde en ook is dit niet voor iedereen weggelegd. Sommigen mensen gaan er juist slechter op en merken dat ze duizelig, moe en weinig energie hebben. Dus luister hier echt naar. IF is ook echt geen wondermiddel en ook met onregelmatige tijden kan het vrij lastig worden jezelf hieraan te houden.

Ik heb uiteindelijk hiermee nog niet alle ingestuurde vragen beantwoord, maar hier zal ik een tweede artikel van maken. Het leek mij iets teveel tekst om alles in één te stoppen :) Jullie zien mij snel terug met dit onderwerp!


Liefs, Yvonne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten