vrijdag 25 mei 2018

Mijn beweging op vakantie - persoonlijk

Vakantie in Bali.. kun je dan wel voldoende bewegen? Ik vertel je wat mijn aanpak was. Als allereerst is het handig om voor jezelf te bepalen in hoeverre jij je (wel of niet) gezonde patroon wilt voortzetten. Het is echt geen must om te trainen, maar ik zelf weet gewoon dat ik hier veel energie uit haal en dat maakt mij een happy persoon.
Lekker even de dag beginnen om vervolgens te doen waar ik zin in heb. Je kan natuurlijk ook denken, hé het is vakantie, ik heb afgelopen tijd zo hard gewerkt, ik doe het even wat rustiger aan en geef mijn lichaam wat tijd om te herstellen. Ook niks mis mee. Bedenk wel dat wanneer je lichaam gewend is aan beweging dat je dan hier en daar wel iets bewuster zal moeten zijn van je eetpatroon. Mits je het natuurlijk het belangrijk vind hierop te letten of doelen hebt die je nastreeft. Dit kan per individu volkomen verschillen. In mijn persoonlijke geval dus wel.

Mijn doel
Mijn doel was om in deze vakantie gewoon lekker normaal te doen en mijn gewicht steady te houden. Ik streefde hiernaar en probeerde hier dus ook naar te handelen. Je kunt namelijk niet verwachten gewicht te behouden, meer te eten en te drinken en daarbij niet te bewegen. En bij thuiskomst vervolgens het gek vinden dat je bent aangekomen.. zo werkt het helaas niet. Wees dus realistisch, maar ook niet te streng voor jezelf. Het blijft vakantie en dat moet ontspannen aanvoelen. Doe dus je ding op eigen niveau en wil.

Aanpak
Ik heb op verschillende plekken in Bali gezeten dus de mogelijkheden om te sporten en/of te bewegen veranderde ook. Allereerst heb ik heel veel gelopen. Dat kan op iedere plek. Natuurlijk kun je voor alles de taxi of scooter nemen, maar dat is totaal niet nodig met de afstanden die je maakt. Even ontbijten? Dan kun je makkelijk iets opzoeken waarvoor je een stukje gaat lopen. Zie je ook nog eens het allerbest de omgeving.Tevens is het natuurlijk ook nog best wel warm, dus zweten doe je wel. Vergeet natuurlijk niet dit weer voldoende aan te vullen met water.

In mijn eerste verblijf had ik een kleine gym tot mijn beschikking. Niet wat ik natuurlijk gewend ben, maar wel super fijn. Prima hokje waar je toch even je ding kunt doen met wat gewichten. Ik deed hier eigenlijk vooral snelle intensieve workouts zoals een HIIT training om minder lang bezig te zijn, maar wel binnen een uur een voldaan gevoel te krijgen. En als je dit gewoonlijk niet zoveel doet dan ga je echt wel even stuk. Heerlijk.

Een voorbeeld workout:
50 x jumping jacks
15 x opdrukken
20 x jumping squats
30 x side crunches
20 x lunges
15 x burpees

Hiervan deed ik dan 4-5 rondjes.

In het tweede hotel dat wij zaten had ik geen gym. Dit was in Ubud. Hier heb je vooral veel heuvels, groen en rijstvelden dus eigenlijk de perfecte plek om er lopend op uit te gaan. Drie dagen lang ben ik dan ook in de ochtend om 7 uur opgestaan om een goede wandeling van ongeveer 8 km te doen. Nike training app aan en gaan. Dit deed ik dan 'fasted' voor mijn ontbijt voor extra vetverbranding. En ook op dat tijdstip is de tempatruur al aardig warm dus geloof mij dat dit nog best zwaar is als je heuvel op en heuvel af gaat. Wandelen is zoiezo een goede manier van bewegen om ook te ontspannen, het hoofd leeg te maken en de dag even door te nemen. Ik had zeker niet het gevoel de krachttraining van normaal op dat moment te missen.

In Canggu had ik echt een top mogelijkheid om te gymmen. Finss Active Club. Super locatie met alle gear die je maar kunt wensen op vakantie. Goede sfeer en veel fanatiekelingen. Leuk om te zien. Ik heb hier drie dagen heerlijk mijn ding gedaan. Toch wel lekker om die benen en billen weer even goed aan te pakken. In Uluwatu was de gym bij het hotel niet al te best. Veel oude dingen en ook echt apparaten die stuk waren. Ik besloot één keer te gaan om een beetje cardio te doen en wat buikspieroefeningen en de andere twee dagen heb ik besloten om rust te houden. Eigenlijk wel goed voor mij, want zo kon mijn lichaam ook even herstellen. De laatste dag zat ik weer in Seminyak in het hotel waar ik ook aan mijn vakantie begon. Hier heb ik dus nog even een upperbody workout meegepikt voor ik het vliegtuig inging. Al met al heel tevreden en tof om ook even in een andere omgeving te bewegen. Geeft toch weer nieuwe energie en ook motivatie om thuis voort te zetten.

Er komt nog een vakantie gym workout online op Instagram, dus houd dat even in de gaten voor wat nieuwe inspiratie ;)




Liefs, Yvonne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten