vrijdag 23 februari 2018

Personal 'diet' update februari 2018

Personal 'diet' update februari 2018  Leuk dat je weer meeleest over mijn update wat betreft voeding en dieet. Dieet wil ik het eigenlijk nooit noemen, het is gewoon mijn manier en hoeveelheid van eten. Momenteel ben ik langzaam aan het afbouwen in kcal en zit ik in een 'cut'. Ik werk na een periode van spieren opbouwen weer naar de zomer toe en wil mijn bijgekomen kilo's in vet graag weer verliezen. Daarbij wil ik natuurlijk mijn spiermassa behouden.
Vaak hoor ik van mensen dat ze graag op hetzelfde gewicht terug willen komen als voorheen, maar eigenlijk wil je dit helemaal niet. Spieren wegen nu eenmaal meer als vet, dus als jij het positieve effect van de bulk over wilt houden zal je technisch gezien met minder vet (wat jij eraf hebt getraind) toch meer moeten wegen. Begrijpelijk? Persoonlijk ben ik dan ook in mijn 'fitte' staat nog nooit zo zwaar geweest, maar ben ik qua vet niet meer aangekomen als vorige jaren. Wel is het mij tot nu toe elk jaar gelukt meer spieren te kweken dus dan is het ook logisch dat je ieder jaar zwaarder wordt al hoeft dit van de buitenkant niet te zien zijn.

Kcal inname
Bij mij betekend een cut niet dat ik gelijk onder mijn onderhoud ga zitten, maar dat ik juist per week een kleine stap naar beneden doe. Gezien het feit dat ik uit een lean bulk kom, zijn dit nog aardig wat kcal, dus voorlopig is dit goed te doen en voelt het helemaal niet als kcal restrictie. Al is mijn lichaam de hoeveelheid voeding nu wel gewend, heeft het zich aangepast aan deze behoefte en heb ik dus ook al kleine momenten van honger die meestal na drie dagen alweer zijn verdwenen. Dit omdat het lichaam zich opnieuw heeft aangepast aan mijn inname. Bij mij gaat dit persoonlijk super snel. Dit is per persoon verschillend. Het feit dat ik altijd heel precies ben met macro's, creëert eigenlijk dat je je eigen lichaam heel goed aanvoelt en het lichaam ondertussen precies weet wanner het 'teveel' of te weinig binnen krijgt. Vandaar dus ook goed weet wanneer ik minder eet. Een tegengesteld voorbeeld: voor iemand die de ene dag 1400 kcal eet, de volgende dag 1800 en in het weekend 2300kcal zal dit veel minder van toepassing zijn, omdat deze persoon niet met regelmaat in kcal eet. Het lichaam is dan gewend de ene keer meer te krijgen dan de andere keer.

Krachttraining
Trainen gaat nog steeds goed en ik merk dat ik afgelopen maand echt wel sterker ben geworden. Dat is fijn. Natuurlijk vanwege een grotere energie inname. Ik ben zelf iemand die niet heel erg bezig is met het trainen op progressieve overload. Dit wil eigenlijk zeggen dat je elke training probeert zwaarder te trainen met meer gewicht. Ik ben eigenlijk meer gefocust op uitvoering en focus op de spier die je op dat moment wilt gebruiken, zogenoemde 'mind muscle connection'. Je kunt namelijk dingen heel zwaar optillen, maar als je geen idee hebt of voelt welke spier je aan het trainen bent, ben je naar mijn mening verkeerd of onnodig bezig. En natuurlijk, als ik merk dat ik bij 8 herhalingen er nog 4 kan doen, dan pak ik ook zwaarder in gewicht. Het is ook zeker niet verkeerd. Het doel bij mij persoonlijk is alleen niet dit iedere training opnieuw op te hogen ook al zou je met meer gewicht twee herhalingen kunnen maken. Zorg in ieder geval altijd dat je die spierspanning blijft voelen en niet zomaar de beweging uitvoert. Al zijn de meningen hierover verdeeld, ik heb het nog nooit anders gedaan en durf wel degelijk te zeggen nog steeds vooruitgang te boeken. Naast het 6 keer in de week krachttrainen doe ik ook weer iedere training zo'n 10-20 minuten cardio. Dit is momenteel nog niet heel intensief, omdat ik dit nog in der loop der tijd wil uitbreiden mocht het nodig zijn.

Macronutriënten:
Dan natuurlijk nog even de macro's. Ik zet ze erbij, maar deze kunnen volgende week zo maar weer eens anders wezen. Dit omdat ik nu dus mogelijk aanpassingen maak aan de hand van gewicht en uiterlijke fysiek.
koolhydraten: 160gr
vet: 60gr
eiwit: 140gr

Hopelijk vonden jullie dit weer leuk om te lezen. Tot de volgende update!

Liefs, Yvonne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten