dinsdag 24 juni 2014

Zelfgemaakte falafel balletjes

Al een tijdje wilde ik dit proberen, eigen gemaakte falafel balletjes.
Ik was bang dat het ging mislukken, maar ze zijn gelukt en nog eens heerlijk ook!
Leuk om te maken en helemaal niet moeilijk.
Ofcourse gemaakt met gezonde producten en veel kruiden.
Top gerecht voor een vegetarische avond.
Ik heb het recept uit Womens Health magazine. 
De gewone paneermeel heb ik vervangen door spelt paneermeel van de body en fit shop!








Ingrediënten voor 2 personen:
500 gram kikkererwten (uit blik)
2 lente uitjes
1 teen knoflook
1 mespunt bakpoeder
2 el fijngesneden peterselie
2 el koriander
cayenne peper
paneermeel (spelt)
olijfolie

Bereiding:
Spoel de kikkererwten in een zeef onder de koude kraan af en laat uitlekken. hak de lente-ui en knoflook fijn. Maal de kikkererwten in de keukenmachine. Meng met de lente-ui, de knoflook, het bakpoeder en de verse kruiden. Breng op smaak met cayennepeper en zout. Kneed er zoveel paneermeel door tot het deeg goed te vormen is. Draai er met vochtige handen 16 balletjes van. Ik heb zelf de balletjes in de pan met een flinke scheut olijfolie gebakken. Maar je kunt ze ook frituren. Zelf vind ik het bakken ook prima gaan en dit is natuurlijk net iets gezonder. Bak ze in 5-6 minuten goudbruin. Laat ze uitlekken op keukenpapier en ze zijn klaar om op te eten. Maak er een lekkere salade bij of eet ze in een pita broodje. Genoeg variatie mogelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten