dinsdag 24 september 2019

Terug je ritme in na je (zomer)vakantie

Terug je ritme in na je (zomer)vakantie
De meeste van ons hebben de zomervakantie er weer op zitten en zijn begonnen aan een nieuw collegejaar of zijn gewoon weer aan het werk. Tijdens de vakantie laten we ons ritme vaak links liggen en zodra alles weer begonnen is verwachten we van onszelf dat we direct weer helemaal “back on track” zijn. In deze blogpost geef ik je een paar handvaten om je ritme weer goed op te pakken en goed van start te gaan tijdens je werk/studie na die heerlijke vakantie. Lees je mee?

1.      Wil jij wel echt terug in je ritme komen?
De vraag die je aan jezelf moet stellen is of jij wel écht terug in het ritme wilt. Je kan je voorstellen dat als jij de hele tijd eigenlijk geen zin hebt om weer in je ritme te komen dat het ook niet heel makkelijk gaat. Het heeft namelijk voor een groot deel met je mindset te maken. Ze zeggen niet voor niks “mindset is everything”. Hoe jij over een onderwerp denkt/praat heeft vaak veel gevolgen van hoe je het in de praktijk gaat ervaren. Dus ga voor jezelf na waarom je zo graag weer terug in je ritme wilt. Maak een lijstje voor jezelf waarop je de voordelen schrijft van het hebben van een goed ritme. Voor mij zijn dit de volgende punten:
-          Meer energie
-          Ik werk efficiënter
-          Voel me fitter
-          Minder wazig in mijn hoofd

2.      Maak een planning!
Een heel voor de hand liggende tweede stap, maar wel eentje die we graag aan de kant schuiven. In de vakantie hebben de meeste van ons niet echt een strikte planning. Meer een “oh ja, morgen ga ik denk ik even daarheen, maar verder zie ik het wel – mentaliteit”. Zodra die heerlijke vakantie weer achter de rug is wil iedereen weer wat van ons. Je vrienden/vriendinnen zijn natuurlijk ook weer thuis en hebben van alles te vertellen. Je hebt deadlines voor je studie en/of werk. Je wilt genoeg trainen en je verwacht ook nog dat je goed en gezond eet. Een hele hoop eisen die niet uit de voeten komen zonder een (kleine) planning. Zorg dat je voor jezelf een prioriteitenlijstje maakt waarin naar voren komt wat je echt het belangrijkste vindt. Is goede (en gezonde) voeding voor jou de key tot het succes, zorg dan dat je een mealprep planning maakt zodat er eigenlijk elke avond al een vers bakje eten in de koelkast op je staat te wachten.
Je kan dit natuurlijk zo in delen dat het voor jou het beste past. Ik vind het zelf heerlijk om op zondag in de keuken te staan en voor een paar dagen te koken, maar moet ook direct toegeven dat ik dit al een tijdje niet heb gedaan. Doe 1-2x per week de grote boodschappen en zorg dat er altijd goede voeding binnen hand bereik is. Ik ben zelf dol op bananenbrood en maak dit geregeld zodat ik zeker weet dat ik iets bij mij heb wat goed voor mij is.

Maar ben jij meer het type dat eerst het trainen weer goed op de rit moet hebben? Zorg dan dat je voor jezelf (of met een personal trainer) een schema maakt en plan dat in.
Vaak is er 1 ding nodig om alles weer te laten beginnen en dan volgt de rest vanzelf. Bij mij is dat de ene keer mijn voeding, de andere keer is het trainen. Zodra ik dat op orde heb volgt de rest vanzelf. Als je een planning hebt gemaakt is het noodzaak om deze in je agenda te zetten en het liefst nog met een melding aan. Op deze manier word je elke keer herinnerd aan je eigen gemaakte planning en is het ook makkelijker om het vol te houden.

3.      Wees niet te streng.
Waar de meeste van ons wel een handje van hebben (inclusief ikzelf) is dat we heel hard van stapel gaan en vervolgens na enige tijd afhaken. We hebben de eisen zo hoog neergezet dat we ons er niet aan kunnen houden. Ik zie dit bij mezelf, helaas, wel eens voorbij komen. Aan het eind van de vakantie zit ik vol goede moed en wil ik er helemaal voor gaan. Ik heb mijn planning gemaakt en ben ervan overtuigd dat het lukt. Waar je alleen nog geen rekening mee hebt gehouden zijn de last minute dingen die er altijd tussendoor komen. Zorg dat je in je planning ruimte overhoudt voor onverwachte dingen. Dat ene vak kan meer tijd kosten of je gaat op onverwachts familiebezoek waar je niet kan trainen. Het hoort er allemaal bij en we hebben er allemaal (volgens mij) wel eens mee te maken. Het is alleen aan ons hoe we met die “nieuwe” situatie om gaan!
In dit stuk is het dan ook heel belangrijk om niet té streng voor jezelf te zijn. Natuurlijk mag je wel balen als je die ene week minder hebt getraind dan je voor ogen had, zeker als de reden niet heel goed is (volgens jezelf). Maar blijf er niet in hangen, pak jezelf op en ga er weer voor! Het is allemaal veelte leuk om te lang teleurgesteld te zijn in de dingen die we niet (of juist wel) hebben gedaan.

4.      Combineren kun je leren.
Je hoeft je ritme niet in je eentje op te pakken! Betrek je vrienden, vriendinnen, vriend/vriendin, ouders, collega bij je plan! Ga samen direct uit werk/college naar de sportschool en gooi die lekkere workout eruit. Kook samen zodat je een stok achter de deur hebt en werk samen naar jullie doel toe. Dingen samen doen zorgt ervoor dat je (onbewust) een stok achter de deur hebt en misschien net dat ene beetje meer je best gaat doen. Wat ik zelf ook altijd heel leuk vind is om samen een naar een evenement toe te werken. In de fitness gebeurt dit misschien minder vaak, maar zeker bij duursporten is dit heel leuk om te doen. Plan een mooie tocht of wedstrijd waar jullie samen naartoe werken en hou elkaar scherp! Ben je net als ik helemaal gek van de statistieken die duursport met zich mee kan brengen? Volg elkaar dan op Strava en daag elkaar uit. Wie is er het volgende rondje de snelste binnen het segment waar jullie langs gaan? De “verliezer” trakteert door thuis een gezonde maaltijd te koken… Om maar een voorbeeld te noemen. Besef je dat je je doelen niet alleen hoeft te halen en dat je vrienden/vriendinnen etc. Het leuk vinden om betrokken te zijn bij jouw proces! Zeker als zij net zo fanatiek zijn als jij. Met fitness kan je dit natuurlijk doen door naar een bepaald gewicht toe te trainen. Maak een plan en train bijvoorbeeld naar die 100 kilo squat toe. Help elkaar en ga er samen voor.

Naast deze vier punten is het belangrijk om voldoende (kwalitatief) te slapen, je niet voorbij te lopen, voldoende me time in te plannen en lichaam te voeden en zo min mogelijk te vullen. Zeker als je hier nieuw in bent is het even puzzelen om tot een manier te komen die voor jou het beste werkt, maar gun en geef jezelf die tijd.

Welke van deze tips vond jij waardevol?

Liefs, Kirsten 





Kun jij wel een handje gebruiken en/of wil jij een serieuze stap verder met persoonlijke doelen op het gebied van voeding, mindset, sport of je lijf? Neem dan hier een kijkje en zie welke specifieke begeleidingstrajecten ik aanbied! - Yvonne




Geen opmerkingen:

Een reactie posten