maandag 5 november 2018

Voedingsupdate november 2018 - Intermittent Fasting

Voedingsupdate - Intermittent Fasting
Zoals jullie weten ben ik afgelopen mei gestart met Intermittent Fasting. Na wat eigen onderzoek en velen ervaringen was ook ik benieuwd! Daarnaast kreeg ik in de praktijk van cliënten veel vragen over deze manier van eten, dus reden genoeg om dit uit te zoeken. Even kort ter informatie; Intermitent Fasting is een manier van eten waarbij de focus is om binnen een bepaald timeframe te eten. De zogenoemde 'eating window'. Deze kan bestaan uit een periode van 8 uur, 6 uur of zelfs 4 uur waarin jij al je maaltijden binnenkrijgt. Het is dus niet een dieet wat velen mensen denken, maar puur een restrictie in tijd wanneer voeding wordt genuttigd. De bedoeling is ook niet direct dat je minder eet, maar wel dat de periode van vasten langer is waardoor mogelijke voordelen voor het lichaam te ondervinden zijn. Meer hierover kun je in deze vorige blog van mij lezen.


Mijn verloop
De eerste 2 maanden Intermittent Fasting deed ik heel fanatiek. Ik deed precies volgens het boekje en at binnen een timeframe van 8 uur. Ik begon te eten om 12 uur en deed dit tot 8 uur in de avond. Al snel kwam ik erachter dat de timeframe van 11 tot 7 persoonlijk beter uitkwam. Zo ervaren, zo gedaan. Ik heb er eerder over verteld, maar het heeft qua vertering voor mij zeker goed gedaan en ook vind ik het fijn om meer calorieën aan het einde van de dag over te houden. Overdag heb ik qua voeding eigenlijk weinig nodig, terwijl einde van de middag/avond juist de behoefte aan voeding toeneemt. Dit is altijd al zo geweest (ook toen ik geen Intermittent Fasting toepaste). En dan vooral ook de lekkere trek. Overdag ben ik aan het werk en heb ik minder behoefte aan eten. Tevens, doordat ik tot 11/12 uur in de ochtend niks eet, ben ik super productief en gaat het trainen op een lege maag ook erg goed.

Wat nu?
Hier heb ik ook niks aan veranderd. Fasted trainen is nu helemaal iets dat bij mij past. Ik sta veel sneller in de gym, heb geen last van voeding dat in mijn maag zit en ik heb ook meer energie doordat er geen energie naar de vertering van mijn voeding gaat. Een echte aanrader voor iedereen die verteringsklachten ervaart. Ook als je normaal wakker wordt met honger, dit moet wennen, maar het is super goed voor de insuline-gevoeligheid. Hierover zal ik nog wel eens de diepte ingaan.

Ik ben lang niet meer zo streng als in het begin, maar mijn eerste maaltijd start ik nog steeds rond 11 uur. Ik heb gesport, ben opgefrist, heb kleine werkzaamheden als mail/social media/mealprep of iets dergelijks gedaan en ga dan eten. Daarna kan ik vol energie beginnen aan mijn werkdag. Maar, heb ik eerder honger, dan ga ik eten. Heb ik geen honger, dan wacht ik langer. Ik probeer steeds meer te luisteren naar mijn lichaam en niet naar het feit dat ik mezelf heb opgelegd volgens een bepaald schema te eten. Dit is best even anders aangezien ik dit wel jaren zo heb gedaan. Toch voelt dit mentaal goed. Jezelf minder regels opleggen.. Zo ook in de avond, er zijn avonden (zeker in het weekend) dat ik gewoon na 7 uur nog eet en dat vind ik prima. Ik doe het niet om extra kilo's te verliezen, het doel van Intermittent Fasting is puur om mijn darmen meer rust te geven en in de ochtend productiever met werk bezig te zijn.

Listen to your body
Wat ik met deze blog wil meegeven, en eigenlijk met alles wat voeding betreft, bekijk altijd of jij er wekelijkheid beter van wordt. Vegan worden omdat iedereen dat tegenwoordig doet, kan enorm veel stress opleveren wanneer men hier misschien helemaal niet echt achterstaat. Voorkom dat je jezelf mentaal gaat belasten. Daarbij is het onnodig. Er is niet één manier om doelen te behalen. Het kan op ontelbaar veel manieren. Kijk maar eens om je heen. De één heeft er baat bij veel koolhydraten te eten, dan ander gaat juist goed op een hoge inname van vet. Try it yourself en luister naar het lichaam. Zo ook met Intermittent Fasting. Niks moet!


Dus twijfel jij of dit is wat bij je past, denk dan even goed na, zet het voor jezelf op een rijtje (fysiek, mentaal en praktisch) en probeer gewoon uit. Weet dat je niet hebt gefaald als jij besluit ermee te stoppen.


Veel liefs,

Yvonne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten