dinsdag 30 oktober 2018

Zo voorkom je een slechte relatie met voeding - TIPS

Zo voorkom je een slechte relatie met voeding - TIPS - Ondertussen weten we allemaal dat voeding een topic is die momenteel heel populair is. Steeds meer mensen leggen de focus op gezonde voeding en/of een gezonde levensstijl. Hierdoor wordt ook het maatschappelijk beeld veranderd. Men voelt zich in sommige gevallen zelfs verplicht om hier aan te doen. Doe je dat niet, dan heb je gefaald of moet je jezelf schuldig gaan voelen? Toch?
Ook al ben ik zelf iemand die gezondheid promoot en hier volledig achtersta, het risico op een slechte relatie met voeding wordt hierdoor wel enorm vergroot. Dat is natuurlijk precies wat ik juist wil voorkomen. Vandaar dat ik persoonlijk die balans en het afschaffen van restricties zo belangrijk vindt.

Als je mij langer volgt weet je dat ook ik zelf een aantal jaar geleden een lange tijd rondliep met een geobsedeerde lifestyle gefocust op gezond en  vooral strikt eten. Nog steeds heb ik daar zo nu en dan last van, omdat dit zo gegroeid is dat het heel wat tijd kost wil je hier volledig vanaf komen. Wel heb ik ook onwijs veel geleerd, steeds meer die balans, voel ik mij mentaal veel sterker en hoop ik ook jullie op weg te helpen. Daarom vandaag de tips om een gezonde levensstijl te hanteren, zonder daar in door te slaan en op langer termijn een slechte relatie met voeding te creëren.

There we go!

1. Geen restricties
Als eerste tip wil ik je meegeven dat binnen een gezonde levensstijl het hebben van ongezond of 'minder voedzame' producten mogelijk is. Een gezonde levensstijl betekend niet gelijk dat je nooit meer iets van pizza, patat of ijs mag eten. Er zijn geen restricties, je moet alleen bewust met deze producten omgaan. Leg jezelf dus geen bepaalde regels omtrent voeding op.

2. Denk niet teveel na
Ga geen producten zitten 'overdenken'. Iets wat ik zelf deed wanneer ik dingen had gegeten die in mijn ogen minder goed waren. Ik ga zitten denken aan calorieën, macro's, het feit dat ik de volgende keer beter nee kan zeggen, de gedachte de volgende dag te gaan compenseren etc. Allemaal slechte gedachtes die voor veel negativiteit zorgen. Onnodig! Heel stom, maar it happened, de situatie of de maaltijd overdenken heeft totaal geen nut jezelf beter te voelen.

3. Don't label yourself
Komen we gelijk aan tot het volgende punt. Don't label yourself. Jezelf neerzetten als iemand die een slechte relatie met voeding heeft, veranderd de focus en zal er ook daadwerkelijk voor zorgen dat jij die persoon wordt. Daar wil je vanaf. Draai de gedachte om, geloof erin dat je dit kan overwinnen en wees sterker als die negatieve gedachtes. Sluit het af en negeer het. Hoe moeilijk dit ook lijkt!

4. Je bent niet op deze manier geboren
Iets dat daar gelijk bij kan helpen; herinner jezelf aan de periode van voor je deze slechte relatie met voeding had. De periode dat je misschien kind was. Heb je toen ooit nagedacht over de snoepjes die je at? Zonder schuldgevoel, puur geluk. Probeer die gedachte terug te halen en vooral het feit dat toen ook de wereld niet verging. Jij bent een persoon die de slechte relatie kan omdraaien. Bekijk het positief, je bent nu bewust van wat wel of niet goed is, en kan vanaf vandaag (je beslist nu) hierin de juiste balans vinden. Blijf dit tegen jezelf zeggen en het gaat werkelijk jezelf helpen hier vanaf te komen.

5. SOUL FOOD
Weet dat je mag genieten. Ook als jij bepaalde doelen hebt om na te streven. Vooral als er geen wedstrijd of iets vanaf hangt.. Die ene 'slechte' maaltijd zegt niks over hoe jij al bezig bent. Je verdiend het! Het is geen falen. Ook al voelt dit misschien totaal ongemakkelijk. Juist als je dit eet wil je daar toch voor de volle 100% van genieten. Voed je Soul, dat hebben wij (ook fitgirls) af en toe nodig. Realiseer je dat!

6. Geloof niet alles wat je ziet
Zoals ik al eerder hier beschreef, tegenwoordig lijkt het of iedereen zeven dagen per week 100% gezond eet. De mooie plaatjes op social media, van de meest gezonde maaltijden, vallen om je oren, maar is dit ook de werkelijkheid? Denk je echt dat al deze mensen altijd dit soort maaltijden eten? Tuurlijk, ze zijn er, maar een oreo koekje tussendoor is niet echt boeiend om op de foto te zetten. Houd dit in je achterhoofd en laat je niet afleiden door social media. Gezond eten is ontzettend goed, maar negativiteit of afschuw naar voeding is iets dat we willen voorkomen.

7. Luister naar het lichaam
Klinkt simpeler dan het is, maar wel wat uiteindelijk gaat helpen. Stop wanneer je vol zit, eet wanneer je honger hebt. En de mensen die zich schuldig voelen door een koekje weten vaak heel goed wanneer het lichaam echt hongerig is en voeding nodig heeft in de vorm van energie. Of juist gewoon die pizza waar je zo'n trek in hebt. Het mag! Eet gezond als jij dit wilt, iets dat ik volkomen stimuleer, maar voorkom dat je sociale gelegenheden gaat afzeggen omdat je weet dat het meenemen van eigen voeding onmogelijk wordt. Op die manier stimuleer je die slechte relatie.

Ik weet dat velen omtrent dit onderwerp struggles ervaren, ook ik zelf moet erop blijven focussen om die gedachtes te negeren, maar weet dat je wel degelijk in staat bent om hierover de baas te worden. Het is niet makkelijk, geef het tijd, maar blijf oefenen en schrijf desnoods dingen op. Het helpt echt om die gedachtes wat meer rust te geven. Je mind is sterk genoeg dit te overwinnen. Jij kan dit!

Het bespreekbaar maken is ontzettend belangrijk. Kom je er niet uit? Weet dat het helemaal niet raar is om hier met een professional over te praten.

Veel liefs,

Yvonne




Geen opmerkingen:

Een reactie posten