woensdag 7 maart 2018

Dit mag je niet vergeten wanneer je stopt met het eten van vlees

Dit mag je niet vergeten wanneer je stopt met het eten van vlees De meeste zullen het misschien wel voorbij hebben zien komen, maar de week vanaf maandag 5 t/m 11 maart staat volledig in het teken van 'geen vlees' eten. Dit om meer mensen bewust te maken en te laten zien wat een voedingspatroon zonder vlees inhoud. Daarnaast wil ik persoonlijk aan jullie laten zien dat vlees geen must is binnen het eetpatroon om toch al je nutriënten binnen te krijgen. Wel is het belangrijk aan aantal dingen mee te geven mocht je besluiten dit een (lange) periode te proberen. Met name op langer termijn zijn er een aantal aandachtpunten die ik als orthomoleculair therapeut graag wil aanstippen.

Mijn overtuiging
Allereerst lijkt het eten van geen vlees misschien drastisch, maar je kunt in dit geval wel gewoon vis etc. eten. Dit gaat dus niet om het vegetarisch zijn waarbij je geheel dierlijk voedsel uit je eetpatroon schrapt. Ook vegan is weer heel anders. Het eten van geen vlees kan dus een eerste stap zijn om het mogelijk of indien noodzakelijk uit te breiden. Zelf eet ik inmiddels al 3 maanden geen vlees meer, maar wil ik er ook geen stempel op drukken dit nooit meer te doen. Het zit niet in mijn dagelijkse eetpatroon, maar stel ik eet bij iemand en er is alleen vlees aanwezig dan zal ik dit gewoon opeten. Ik vindt dat iedereen daar lekker zijn eigen keus in mag maken. Doe wat goed voelt voor jou en je gezondheid. Wel zou ik jullie willen inspireren het eens te proberen. Zo ben ik zelf ook begonnen met bijvoorbeeld maximaal drie dagen in de week vlees. Kijk hoe dit bevalt, wat het doet, hoe je je voelt en of je het erg gaat missen. Ik ben er van overtuigd dat als je goed weet wat er mogelijk is, ook qua vleesvervangers etc. dat jij helemaal je vlees niet hoeft te missen.

Dan nu mijn tips en informatie omtrent het 'schrappen' van vlees mocht je besluiten dit te gaan proberen.

B12
Allereerst raad ik het aan een vitamine B12 te suppleren (ook wanneer jij vleesvervangers met toegevoegd B12 eet). Vitamine B12 komt grotendeels alleen in vlees voor, maar is wel essentieel voor niet alleen energie, stofwisseling en vetverbranding, maar ook de gemoedstoestand, welzijn en fysiek algemene staat. Een tekort aan B12 kan namelijk vele (vage) symptomen veroorzaken waar men in de meeste gevallen al een tijd mee rond loopt. Een tekort wordt namelijk pas laat opgemerkt waardoor symptomen vaak al vergroot of verergerd zijn. Men voelt zich moe, lusteloos, somber, in de war, kan geen beslissingen nemen en zo van kwaad tot erger tot psychische klachten dermate de kwaliteit van leven beïnvloeden. Voornamelijk op langer termijn (wanneer jij dus echt een periode geen vlees eet) is vitamine B12 een must mocht je besluiten dit te gaan doen. Vergeet niet dat het voor mensen die weinig vlees eten of zich überhaupt heel moe voelen (vitamine b is een energieleverancier) en/of andere klachten ervaren het een goede aanvulling kan zijn. Bespreek dit met een arts, therapeut of diëtist om te zien waar de oorzaak van persoonlijke klachten mogelijk liggen. Over B12 in een volgend artikel meer informatie.

Productkeuzes
Weet dat er nog voldoende andere producten zijn om het gemis van vlees op te vangen. Zoals ik net al aangaf eet je in dit geval alleen geen vlees. Dat betekend dat vis, eieren, vleesvervangers, soja, plantaardige burgers etc. allemaal nog 'toegestaan' zijn. Naar mijn mening nog steeds makkelijk om een smaakvol eetpatroon te creëren. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op websites/blogs, YouTube en/of boeken om lekkere recepten te vinden. Je moet het natuurlijk voor jezelf wel leuk houden. Klinkt misschien voor de hand liggend, maar voor de mensen die er echt niet aan moeten denken vlees te vermijden kan het werkelijk een omschakeling zijn en dan is een beetje hulp wel fijn. Laat je dus inspireren en probeer nieuwe dingen uit. Ook nog eens goed voor de variatie.

Eiwittekort?
Bij de meeste mensen in Nederland is vlees de grootste bron van eiwit in het eetpatroon. Ga je vlees dus eruit halen is het belangrijk erop te letten nog wel voldoende eiwitten binnen te krijgen. Dit kan met vis, peulvruchten (bonen, kikkererwten, linzen), eieren, zuivel (kwark, yoghurt, hüttenkäse), soja, eiwitrijke groenten zoals spinazie, boerenkool, spruitjes en asperges of bijvoorbeeld (plantaardige) eiwit shakes. Allemaal hoogwaardige eiwitproducten die er voor gaan zorgen dat jij niet tekortschiet. Met name voor de sporters onder ons essentieel.

Fysieke gevolgen
Het kan zijn dat je na een langere periode van geen vlees eten wat gewicht verliest. Dit ligt aan productkeuzes, maar ook aan het feit of jij de keuze maakt het vlees te vervangen door een ander product. Vul je de kcal op of laat je ze weg? Zo zal ieder lichaam hier anders op reageren. Tevens is het mogelijk dat je minder darmklachten en/of een opgeblazen gevoel ervaart. Dit omdat voor sommige mensen vlees moeilijk te verteren is. Natuurlijk is dit per individu verschillend en ook afhankelijk van het soort vlees dat men voorheen at. Vlees is een product dat het lichaam verzuurt waardoor een andere pH  in het lichaam ontstaat. Voor een optimale vertering én opname is een juiste pH van belang. Dit kan dus positief uitwerken op de algehele gezondheid van het lichaam naarmate de persoon in kwestie vlees weglaat.

Feitjes!
1 week geen vlees betekend besparing van:
7 maanden douche water
111 km auto rijden
7 maanden werk voor een boom...

Een verrijking voor mens, milieu en dier? Ga jij het proberen?

Liefs, Yvonne

1 opmerking:

  1. Ik wil dit wel gaan proberen. Vooral wegens mijn darmproblemen. Heb al vaak geprobeerd om gluten of zuivel te laten staan, maar nooit aan vlees gedacht. Ik wilde deze week er mee beginnen, maar ben helaas ziek dus eet gewoon waar ik trek in heb zodat ik toch wat binnen krijg. Volgende week maar eens beginnen dus.

    BeantwoordenVerwijderen