donderdag 22 maart 2018

De reden waarom ik geen vlees meer eet

De reden waarom ik geen vlees meer eet.. Zoals ik een paar berichten geleden al aangaf, ik eet sinds drie maanden geen vlees meer. Best een verandering, dus misschien ook interessant voor jullie om even te vertellen waarom ik deze keuze heb gemaakt. Het is tegenwoordig best een beetje populair om dit te doen, dus belangrijk om voor jezelf even goed te kijken of dit ook iets is dat bij je past. Iets zomaar doen omdat iedereen het doet daar ben ik zelf geen voorstander van. Wel trok dit mijn aandacht en heb ik hier al eerder over nagedacht. Ik at namelijk al vrij weinig vlees. Een kleine moeite om dit helemaal niet meer te doen toch..

Ik ben geen vleeseter. Nooit geweest ook. Als ik bijvoorbeeld uiteten ga zal je mij nooit vlees zien bestellen. Ik geniet veel meer van een stukje vis. Wel is vlees natuurlijk een makkelijke bron van eiwit en die heb ik als sporter nu eenmaal nodig. Hierdoor at ik zo'n drie keer in de week vaak iets van kip.

Iedereen moet doen wat die wilt
Als allereerst wil ik er geen stempel opleggen nooit meer vlees te eten. Ik vindt dat iedereen moet doen wat hij of zij wilt en waar het lijf zich goed bij voelt. Als ik dus een keer echt zin heb in een stukje vlees dan doe ik dit ook gewoon. Ik ga mezelf wat betreft voeding geen restricties opleggen. Ik ben er ook heilig van overtuigd dat dat de juiste manier is om balans te vinden, happy te zijn en je lijf gezond te houden. Jezelf iets beperken kan in bepaalde gevallen ook stress met zich meebrengen wat daardoor mogelijk ook zorgt voor een minder goede gezondheid. Snap je? Alles met mate. Mijn basisvoeding is dus volledig zonder vlees, maar mocht ik bij iemand eten en ze hebben alleen vleesgerechten en ik heb daar op dat moment zin in, dan geniet ik daar ook gewoon van. Vandaar geen stempel ik eet NOOIT meer vlees. Stuur mij dus ook geen berichten met; je eet toch geen vlees meer?:p

Mijn reden
Sinds 2 maanden ben ik onder behandeling voor mijn huid. Hier zal ik in volgend bericht nog even wat dieper op ingaan, maar ook dit was voor mij een reden. Ik heb altijd al last gehad van pukkeltjes en oneffenheden en ik ben ervan overtuigd dat de gezondheid van je huid voor het grootste deel te maken heeft met wat je in het lichaam stopt. Voeding dus! Naast goede verzorging is voeding en voldoende vocht naar mijn mening een must. Mijn beste vriendinnetje is huidtherpeut en ook zij kan dit beamen. Ook gaf zij aan het eens te proberen vlees te vermijden aangezien ik verder al heel gezond eet. Eens zien of mijn problemen mogelijk daardoor ontstaan. Ik drink namelijk al meer dan voldoende, eet voldoende groenten en fruit, weinig suikers, de juiste koolhydraten en ik eet geen zuivel. Dan ga je toch wel verder kijken. Voor mij in ieder geval een goede reden dit ook eens te proberen. Vlees uit met name de supermarkt is vaak ook niet meer van goede kwaliteit doordat ze worden ingespoten met groeihormonen en daarnaast niet meer bewegen in de buitenlucht waardoor de hoeveelheid eiwit helaas wat te wensen overlaat. Tevens is het natuurlijk veel beter voor het milieu en worden een hoop dieren bespaard.

Voordeel
Ik geniet en merk dat je meer gaat variëren in producten. Je moet toch net iets creatiever zijn en gaat eerder opzoek naar een lekker alternatief. Zo ook de vegetarische vervangers. Heerlijk! Zelf maak ik ook erg veel gebruik van tofu en tempeh. De één vind er niks aan, ik vindt het super lekker. Ik denk dat je dit ook zeker even een paar keer moet uitproberen. Bereiding hiervan heeft zoveel invloed op smaak. Persoonlijk vond ik eigenlijk een groente- of vegetarischeburger altijd al veel lekkerder als een echte vleesburger. Dat maakt het makkelijk. Tevens eet ik nu veel meer peulvruchten die erg goed zijn voor de bacteriën in de darmen.

Wat heb ik vanaf toen gemerkt?
Mijn huid is dermate verbeterd. Dit natuurlijk mede door de behandelingen bij Image skincare, maar ik geloof er ook zeker in dat dit te danken is aan minder vlees. Ik merk namelijk ook een betere vertering. Vlees is in ons lichaam zwaar te verteren en maakt het lichaam zuur. Voor een optimale vertering én opname wil je het lichaam zo basisch mogelijk hebben. Ter voorbeeld: vooral groenten en fruit helpen het lichaam minder zuur te maken. Zo heb ik dus ook minder last van mijn darmen en een minder opgeblazen gevoel na de maaltijd. Problemen in de darmen werken namelijk ook in op een mindere conditie voor de huid en nog een tal van andere gevolgen. Zoals je kunt lezen, alles in het lichaam staat met elkaar in verbinding. Vandaar dat het zo belangrijk is het lichaam goed te voeden en jezelf goed te verzorgen.

'Vleesloze' dagen
Ik mis het vlees totaal niet en kan het iedereen aanraden eens te proberen. Ik vertel hier natuurlijk vooral de lichamelijke voordelen, maar het is zoals hierboven benoemd natuurlijk ook veel beter voor ons milieu. Laten we dat niet vergeten! Ik ben benieuwd wie wat 'vleesloze' dagen gaat inlassen?!




Liefs, Yvonne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten