maandag 8 augustus 2016

Plezier en progressie, gaat dit samen?

Ik weet niet of jullie het de laatste tijd hebben gemerkt op mijn instagram (@fitfoodhealthyvonne), maar de laatste maanden moet ik bekennen op het gebied van leuke uitjes toch iets meer te genieten van het leven. Geloof mij, dat deed ik hiervoor ook, maar ik kon nog wel eens een feestje of avondje uit overslaan. Afgelopen tijd heb ik hier volop aan meegedaan. Misschien omdat het zomer is en ik daarom meer festivals plan. Maar ook een ouderwets avondje stappen (inclusief de gezellige drankjes) met vriendinnen zijn terug. Waarom?
Eigenlijk geen idee. Misschien dat ik hier onbewust toch weer wat behoefte aan begon te krijgen. Het zijn toch de mooie geniet-momentjes met vrienden en vriendinnen waarmee je herinneringen maakt. En natuurlijk, fitfoodhealthyvonne staat de volgende dag wel gewoon weer in de sportschool. Maar dit plezier, en dat tikkeltje extra geluk heeft ook zijn werking op mijn progressie.

Negatief vs. Positief
Nu zal je in eerste instantie denken aan een negatieve uitwerking. Eigenlijk is dit bij mij het tegenovergestelde.Waarom dit verhaal? In deze blog wil ik uitleggen dat het hebben van plezier ook van grote invloed is op progressie. Ik ben zelf altijd heel erg strak in mijn doelen. Als ik iets wil, dan wil ik dit ook echt bereiken en kan ik daar volledig voor gaan. Ik sloeg zeker af en toe een plezier-momentje over om zo mijn doelen niet in de weg te staan. Ik was/ben erg tevreden met mijn lichaam, maar echt 'droger' als vorig jaar kon ik mijzelf niet krijgen. Wel heb ik deze winter flink wat extra vorm en spieren gebouwd, wat natuurlijk van invloed is op het uiterlijk, maar mijn vet percentage bleef nog altijd hetzelfde.

Verandering
Nu merk ik de laatste tijd, dat mijn lichaam in positieve zin is veranderd, zonder dat ik hier erg in had. Eigenlijk onbedoeld, want dit had ik niet als duidelijk doel. Ook de mensen om mij heen merken dit op. Het leuke is, ik heb niks veranderd aan mijn training en voeding. Ik eet nog steeds dezelfde hoeveelheid, producten, en ik heb geen extra cardio toegevoegd. Wél zijn er wat extra hapjes en drankjes naar binnen gegaan. Toch ben ik wat afgevallen en zijn er meer lijnen zichtbaar. Raar? Eerst dacht ik van wel, maar eigenlijk is dit logisch. Hoe meer geluks-stoffen in het lichaam (minder stress), hoe beter het lichaam zijn werk kan doen. En dus ook op het gebied van progressie, stofwisseling en vertering. Feestjes doen mij schijnbaar goed.

Begrijp mij niet verkeerd, aan het begin van een 'fit journey' is het eigenlijk heel erg belangrijk om juist even alles op alles te zetten. Anders valt men snel terug in het oude patroon en zwicht je net iets te vaak voor een avondje bankhangen, in plaats van het zweten in de sportschool. Doelen stellen zich uit, waardoor jij gedemotiveerd raakt. Weg progressie.

Progressie (mentaal en fysiek) kost tijd
Ik draai ondertussen zo'n 4 jaar mee, heb mijn levensstijl volledig omgedraaid en zit qua lichaam altijd op een steady gewicht/fysiek. Al werk ik natuurlijk altijd verder, ik hoef geen kilo's meer te verliezen. Dit betekend niet dat ik nu een volledige partygirl ga uithangen. Geloof mij, die tijd heb ik wel gehad haha. Maar wat ik hiermee wil aangeven, is dat je lichaam af en toe een beetje extra plezier (hapje/drankje) ook juist kan gebruiken om een extra boost te geven. Even de touwtjes loslaten. Het lichaam zal dit voelen en dat uit zich naar de buitenkant. Voor mij een kleine eye opener, dus misschien voor jullie ook. Een ietwat lang verhaal, maar ik wilde het toch met jullie delen. Voor vandaag; Geniet met mate en enjoy life! Het leven is te kort jezelf téveel te ontnemen.

Liefs, Yvonne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten