zondag 21 juni 2015

Haal meer uit je cardio training






















Cardio.. soms moeten we er aan geloven. 
Voor de één is het noodzakelijk op weg naar doelen, voor de ander niet.
Buiten het hardlopen in de zomer doe ik het zelf niet graag.
Vooral niet in de sportschool, maar nu de zomer er is sta ook ik op een cardio apparaat voor de extra burn. Wel na mijn vertrouwde gewichten training natuurlijk. Anders verspil ik al mijn energie aan cardio en kan ik geen gewicht meer optillen. sssssstttttt!
Vandaag wil ik jullie graag vertellen waarom ik altijd op een loopband sta en waarom die loopband ook incline (als een helling) staat ingesteld. 
Ik kies simpelweg zelf voor een loopband, omdat ik fietsen haat en daarnaast voor mijn gewichten tijd urenlang op de crosstrainer heb gestaan. 
Ik was eerst ook onwetend en deed een uur aan cross trainen (calorieën verbranden dacht ik), maar dit was niet altijd even plezierig en deed mijn billen ook niet veel goeds. 
Die crosstrainer laat ik dus liever ook even staan. 
De loopband blijft dan over. 
Al wens ik stiekem graag een stairmaster, maar die hebben ze helaas bij mij in de sportschool nog niet uitgevonden.. hinthint!
Het wil trouwens niet zeggen dat er iets mis is met fietsen of de crosstrainer. Ook dit zijn prima cardio apparaten om te gebruiken. Kijk wat voor jou leuk is en waar je je fijn bij voelt. 

Maar goed, het lopen..
Het lopen op een helling geeft je niet alleen mooi gevormde billen en benen, het heeft ook nog eens een sneller effect op je uithoudingsvermogen, kracht en evenwicht. 
Het lopen op een helling is namelijk zwaarder (DUH!) dan gewoon plat lopen. 
Het is misschien makkelijk om gewoon op een loopband te lopen die geen helling heeft, maar je mist best wat extra positieve effecten op deze manier.  
Op een vrij eenvoudige manier kan je deze cardio sessie effectiever maken. 
Het kost namelijk meer kracht, je gebruikt meer spieren en dus gaat je ademhaling en hartslag ook omhoog. Dit zorgt er voor dat je ook aan je conditie kan werken.  
Daarnaast moet je meer spieren aanspannen om jezelf in evenwicht te houden. 
Een win-win-win situatie dus. 

Kost misschien wat meer kracht en zin, maar je hebt er ook meer aan.
In een kortere tijd verbrand je meer calorieën en dus kun je ook sneller verandering verwachten. 
En nou is langer natuurlijk niet altijd beter. Denk ook aan bijvoorbeeld interval training.
Maar wil jij gewoon even wat cardio erbij doen, dan is dit een kleine truc. 
Natuurlijk is het geen wondermiddel, maar alle kleine beetjes helpen en misschien maakt dit net voor jou een verschil. Zonde om dat niet mee te pakken, vind je niet?
Mij geeft het in ieder geval meer voldoening. 
Dat lopen moet namelijk niet te makkelijk gaan, en aanvoelen als ontspanning. 
Volgende keer dus lekker met die loopband omhoog.
Dan komen die rondde billen ook nog eens net iets sneller de hoek omkijken;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten