vrijdag 12 juli 2019

Sociale gelegenheden als boosdoener?!

Sociale gelegenheden als boosdoener? Vandaag wil ik het met jullie hebben over iets dat eigenlijk heel erg veel voorkomt; stress of negatieve gevoelens rondom feestjes, uiteten gaan en andere sociale gelegenheden die er mogelijk voor zorgen dat jij niet de dagelijkse routine van 'gezondheid' kunt voortzetten. Dat is althans wat vaak wordt gedacht en waar deze struggle over gaat.. 


Mijn ervaring
Een super vervelende gedachte, energie-rovend en ook nog eens zonde! Er was een tijd dat ook ik feestjes, drank, etentjes en laat naar bed gaan associeerde met iets wat mijn lichamelijke progressie in de weg stond, maar in werkelijkheid had dit misschien nog wel veel meer (negatieve) impact op mijn mentale gezondheid. 
Door deze negatieve houding tegenover al het bovengenoemde, veranderde mijn hele gevoel over iets waar ik voorheen ontzettend van kon genieten. Ik hou van eten, dansjes, gezelligheid, sociaal doen en toch hield alles mij tegen om mezelf dit niet te gunnen.. want het was letterlijk iets dat ik mezelf verbood. Ik zat toen veel liever thuis op de bank met theetje, ging op tijd naar bed en stond dan de volgende dag weer vroeg in de sportschool. Op zich niks mis mee, want eigenlijk voelde dat op dat moment ook gewoon goed en had ik ook niet heel bewust het gevoel iets te missen. Nu achteraf, nu ik er op terugkijk, heb ik er ontzettend van geleerd en weet ik dat het voor mij wel belangrijk is om dat soort dingen te blijven doen. Het zijn dingen die mij in the end, net als sporten, ook gelukkig maken en dus erbij horen. Super zonde en dus ook onnodig om altijd volledig alles te ontlopen. Het gaat namelijk om een juiste balans. 

Bewustwording
Tuurlijk, drankjes, 'calorierijke of andere voeding', en late avonden hebben invloed op het lichaam en training (trainingen zijn niet optimaal of worden overgeslagen, energie-inname vergroot & en energie is mogelijk niet optimaal), maar wanneer je dit juist aanpakt (denk aan bewuste keuzes, trainingen gericht plannen, en een beetje voorbereiding qua voeding) hoeft er weinig aan de hand te zijn. 

Enjoy
Daarnaast, geniet! Hoe belangrijk is dat wel niet voor je gezondheid?! Wanneer je aanwezig bent, óf juist niet, wil je toch niet constant een discussie met jezelf voeren over het feit dat je jezelf dingen onthoud. Loslaten en in het moment opgaan heeft namelijk ontzettend veel positieve effecten op je lijf én mind! Minder cortisol (stresshormoon), 'mentale vrijheid', en juist het vrijkomen van gelukshormonen zoals serotonine. En deze details hebben indirect invloed op hoe jij eruitziet. Een onbezonnen avond kan dus ontzettend goed zijn om alle 'moetjes' van het leven even te vergeten. 

Het is zoeken naar een juiste balans die zeker niet makkelijk is en waar nee zeggen af en toe bij hoort.  Bij bepaalde doelen horen bepaalde acties, maar wel tot een bepaalde hoogte. Zeker fanatiekelingen/perfectionisten moeten ervan bewust zijn dat dit een valkuil kan zijn. Door gewoon te doen wordt je hier steeds beter in en hoef je echt niet alles te missen. 

Als laatste, als jij niet of minder drinkt, andere keuzes maakt qua voeding etc., dan moet dat gewoon kunnen. Vaak worden hier meningen over gegeven, maar doe wat goed voelt voor jou en blijf bij je eigen keuze. Niks is goed of fout zolang je er zelf achter staat en je lekker in je vel zit!

Enjoy life!


Liefs, Yvonne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten