zaterdag 3 december 2016

Winterballetjes - de grote en gezonde vriend van onze kruidnoten


Oehhhhh het is alweer bijna 5 december en daar horen natuurlijk de kruidnoten bij. Of in dit geval kruidballetjes. Ik heb maar weinig geduld als het gaat om eten, (sorry) dus bij mij werden de kruidnootjes voor het gemak een stukje groter. Overigens ook minder kans dat ze gingen verbranden. Vele van ons zijn gek op kruidnoten, maar helaas bevatten deze kleine snoepers aardig wat suiker. Ook ik ben groot fan en daarom wilde ik een gezondere versie bedenken.
Mijn probeersel pakte best goed uit. Helaas niet zo hard en knapperig, maar zeker een leuke vervanger. De smaak was goed. Ben je gewendt clean te eten en wil je toch kunnen genieten van iets dat niet al te zoet is? Probeer dan deze variant. Ik ben eerlijk.. de diehard kruidnoten fan is misschien iets minder enthousiast. In ieder geval een kruidnoot zonder schuldgevoel achteraf. Misschien moeten we het ook maar geen kruidnoten noemen, haha. Zijn winterballetjes een betere naam..?

Ingrediënten
60 gram volkoren spelt meel
200 gram havermout
100 gram eiwitpoeder
12 gram bp2 chocolate (dit is optioneel)
300 ml soja melk/magere melk
2 eieren
1,5 tl bakpoeder
2 tl kaneel
1,5 tl koek- en speculaaskruiden
1 tl kruidnagel
scheutje zoetstof

Bereiding
-Verwarm de oven voor op 150 graden
-Meng alle droge ingrediënten in een kom
-Voeg daarna ook alle vloeibare ingrediënten toe aan de kom en meng alles goed door elkaar
-Neem een bakplaat met bakpapier en leg hier één voor één een gedraaid balletje op. Dit hoeft echt niet zo keurig rond, maar mag natuurlijk wel
-Ga door tot het deeg op is
-Zet de plaat voor ongeveer 30/40 minuten in de oven
-Hou dit even goed in de gaten en check met een saté prikker of de binnenkant gaar is
Ze kunnen nogal snel verbranden
-Daarna zijn ze klaar om op te eten. Het beste kun je ze dezelfde dag opeten.
Enjoy!

*Geprobeerd? Laat het mij weten of tag @fitfoodhealthyvonne op instagram!

Alvast een fijne 5 december!

Liefs, Yvonne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten