donderdag 20 juli 2017

Vet! Gezond of toch niet?

Wat is het verschil tussen enkelvoudig- en meervoudig onverzadigde vetten?
Dit is helaas niet echt makkelijk uit te leggen, omdat het om wat chemische kennis vraagt. Hopelijk kan ik jullie het verschil een klein beetje in 'makkelijke' taal uitleggen. Daarbij zal ik vertellen in welk product wat voor soort vet zit en waar de vetten goed voor zijn.

Onverzadigd vet 
Onverzadigd vet wordt ingedeeld in enkelvoudig onverzadigd- en meervoudig onverzadigd. Het zijn allebei onverzadigde vetten, maar ze hebben beide wel een andere functie in het lichaam. Van de meervoudig onverzadigde vetten wordt beweerd dat deze het gezondste zijn. Dit omdat deze bijdragen aan een gezond lichaam en het HDL-gehalte in het bloed zou verhogen. Hierover zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken die erg tegenstrijdig zijn. Onderzoekers zijn het helaas niet allemaal met elkaar eens. Het is dus een spannend onderwerp als je het mij vraagt..

Verzadigd vet
Verzadigde vetten noemen we ongezonder, omdat deze geen dubbele bindingen in de structuurformule hebben (de structuurformule leg ik hieronder later uit). Onverzadigde vetten zijn gezonder, omdat deze wel dubbele bindingen hebben in de structuurformule. Daarbij geldt; heeft het onverzadigde vetzuur één dubbele binding dan is het een enkelvoudig onverzadigd vetzuur. Heeft het onverzadigde vetzuur meerdere dubbele bindingen dan is het een meervoudig onverzadigd vetzuur.

Wat zegt deze structuurformule?
-een structuurformule is de weergave van bijvoorbeeld een vet in chemische taal
-een dubbele binding is de verbinding tussen verschillende moleculen in het vetzuur. Eigenlijk hoe 'stevig' ze aan elkaar vast zitten.

Enkelvoudig onverzadigde vet producten
-olijfolie
-pinda’s
-koolzaad olie
etc.

Meervoudig onverzadigde vet producten
Met name Omega 3 & omega 6 producten:
-Zalm/makreel/haring (vette vis)
-walnoten
-dieet margarine
-vloeibare bak- en braadproducten
-zonnebloemolie
etc.


Waarom zijn deze meervoudig onverzadigde vetten nou zo goed?
-het verbeterd afweer tegen ziektes
-ze verminderen de kans op hart- en vaatziekten
-het verbeterd de bloeddruk
-ondersteunt het immuunsysteem
-isnbelangrijk voor groei en hersenontwikkeling
-beschermt tegen bloedstolling en onregelmatige hartslag
-belangrijk bij mensen met hypertensie en atherosclerose
-belangrijke rol bij de vetverbranding

Verzadigde vet producten:
-snacks (koek, snoep, taart, frituur)
-zuivel (volle melk, volle yoghurt, vla)
-vlees (slavink, spareribs, shoarma, worst)
-cacao vet (chocola)
-palmolie (frituurvet)

Bekijk voor jezelf wat voor een soort vetproducten jij vaak eet. Vetten zijn absoluut nodig, maar kijk vooral naar de hoeveelheid per dag en in welke verhouding. Onverzadigde vetten zijn in de meeste gevallen beter, omdat deze essentieel voor het lichaam zijn om te kunnen functioneren. Probeer verzadigde vetten zo veel mogelijk te vermijden en transvetten helemaal. Let erop om minstens één keer per week vette vis te eten. Dit levert gezonde energie en een goede voedingswaarde zoals de belangrijke Omega 3. Zoals je hierboven ziet zijn er veel verzadigde vetten terug te vinden in het dagelijks eetpatroon bij velen mensen. Probeer daarom bewust te kiezen voor gezonde (vet) opties zoals avocado, ongezouten noten, pindakaas, humus, zalm etc. Vet is nodig, maar men eet al gauw teveel. Houdt daarom de volgende formule aan: 0,9 x kilo lichaamsgewicht = gemiddelde hoeveelheid vet dat per dag gegeten mag worden

Hopelijk zijn jullie weer iets wijzer. Succes!
Liefs, Yvonne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten